De vraag
Medicatie bij hoogsensitiviteit?
Ik ben HSP en mijn overgevoeligheid beheerst mijn leven nu te sterk doordat ik voortdurend steeds overprikkeld ben. Ik heb weleens gehoord dat medicatie zoals antidepressiva kan helpen als je hoogsensitief bent. Of zijn er andere medicijnen die helpen?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Antidepressiva dempen heftige emoties, angsten of depressieve gedachten, zodat je je gelijkmatiger voelt. Ze werken op het centrale zenuwstelsel en kunnen inderdaad sensorische gevoeligheid verminderen.
HSP en medicatie
In sommige fasen van je leven kan dergelijke medicatie je helpen, bijvoorbeeld als het heel druk is op je werk, of als je overspannen bent geraakt. Maar het is geen structurele oplossing. Wanneer je stopt, krijg je dezelfde klachten terug. Bovendien hebben deze medicijnen bijwerkingen en is er vaak ook een risico op verslaving.
Beter omgaan met je hooggevoeligheid
Je hebt er meer aan als je leert omgaan met je hoogsensitiviteit. Dat begint bij begrijpen waarvoor je gevoelig bent, dus voor welke externe prikkels (onder andere geluiden, geuren) en interne prikkels (gedachten, of signalen vanuit je lichaam zoals je hartslag of spierkramp).
Op basis daarvan kun je je dagen zodanig inrichten dat je als HSP niet steeds overprikkeld raakt. Bijvoorbeeld door tijdens je lunchpauze echt rust te nemen, op tijd naar bed te gaan of elke dag even te wandelen.
Andere manieren dan medicatie om je prikkelingsniveau te verlagen zijn bijvoorbeeld: ademhalingsoefeningen doen, wandelen of knuffelen. Ik raad je kortom aan om je sensitiviteit en je behoeften goed te leren kennen én ernaar te handelen – zodat je er structureel minder last van ervaart.