De vraag
Kopieer ik de geschiedenis van mijn moeder?
Beste mevrouw Freud,
De vader van mijn moeder overleed toen mijn moeder zeven was. Toen ze twaalf was hertrouwde haar moeder. Met haar stiefvader had ze een slechte band. Ze trouwde jong en kreeg snel een kind (dat was ik). Ze scheidde van mijn vader toen ik nog heel jong was.
Na vele kortstondige relaties, vond ze de man waar ze nu nog mee getrouwd is. Een lieve zorgzame man die haar wispelturige karakter voor lief neemt. Zelf heb ik al sinds mijn 14de steeds wel een geliefde. Eerst kalverliefdes, later relaties die een jaar, twee jaar, soms iets langer duurden.
Op mijn 29ste trouwde ik en kreeg twee kinderen. Vijf jaar later was ik gescheiden. Waarna een langdurige relatie volgde met een meegaande man waar ik eigenlijk niet van hield. Nu heb ik deze relatie verbroken en zou het liefste weer een relatie willen, maar begin nu (eindelijk!) ook wel erg aan mezelf te twijfelen en durf eigenlijk geen relatie meer te beginnen.
Kopieer ik de geschiedenis van mijn moeder? Ik heb het idee dat ik daar van los moet komen om me echt aan iemand te kunnen binden. Maar hoe? Wat vindt u hiervan?
Groeten van Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
Ja, de mens is tot herhaling geneigd, oude patronen keren terug, gescheiden moeders krijgen vaker gescheiden kinderen. Met de hechting is blijkbaar toch iets niet helemaal goed gegaan. Ik vind dit een nogal gecompliceerde vraag waar geen pasklaar antwoord op is. Ik zou maar eens met een deskundige gaan praten.
Misschien dat dat ook helpt bij de opvoeding van de twee kinderen zodat die niet ook weer hetzelfde patroon gaan vertonen. En ja, soms is het verstandig om geen vaste relatie aan te gaan, als dat steeds narigheid geeft, leef je gelukkiger zonder. Samen is niet noodzakelijk beter dan alleen, het heeft allebei voor- en nadelen.
Vriendelijke groeten,
Iki Freud
• Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.
Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders, Rainbow Delphi