De vraag
Kan ik nog leren contact te leggen?
Beste Jolet,
Ik (man, 56) heb al mijn hele leven problemen met het leggen van contact. Zakelijke communicatie lukt meestal wel, maar als persoon blijf ik liever op afstand. Mijn leidinggevende adviseert me een training in sociale vaardigheid te volgen. Kan dat zinvol zijn?
Ik moet erbij vertellen dat ik onlangs ontdekte dat mijn moeder me als tiener een straatverbod oplegde, omdat ze de buurt waar we woonden niet goed genoeg vond. In Psychologie Magazine las ik dat op tienerleeftijd de hersens worden gevormd, maar ik las ook dat je je brein wel kunt veranderen door nieuw gedrag.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U kunt uw sociale vaardigheid echt verbeteren door meer inzicht en door te oefenen met het gedrag waar u tegenop ziet. Begin met er meer over te lezen; zie www.verlegenmensen.nl of www.leren.nl (zoek op ‘sociale vaardigheden’). Uw moeder heeft misschien bijgedragen aan uw sociale ongemak.
Het zou me echter niet verbazen als ze van nature zelf ook wat contactschuw is, want dit soort eigenschappen is vaak erfelijk. Het voordeel van een training is dat u er veilig kunt oefenen met nieuw gedrag. Het is ook leerzaam om te zien hoe anderen het doen. Vraag eerst een kennismakingsgesprek met de trainer, zodat u kunt vertellen hoe moeilijk het voor u is. Kies een training (en een trainer) waar u vertrouwen in hebt.