De vraag
Kan ik mijn schoonmoeder weigeren als oppas?
Ik ben zwanger en mijn schoonmoeder wil straks dolgraag een dag per week op de baby gaan passen. Daar heb ik nogal moeite mee. Ze is ontzettend ouderwets en ik ben bang dat ze onze regels niet zal opvolgen. Hoe pak ik dit aan?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Aan welke oppas je je baby ook toevertrouwt, het moet goed voelen. Bespreek daarom eerst met je partner wat jullie belangrijk vinden en onder welke voorwaarden jullie het oppassen eventueel zouden willen. Kan je schoonmoeder zich voegen in het dagritme dat jullie willen voor je kind? Hoe kijkt ze daartegenaan? Een helder gesprek met haar kan je helpen een keuze te maken. Als jullie besluiten dat je schoonmoeder kan oppassen, kun je duidelijke afspraken maken over voeding, opvoeding en dagritme. Leg deze vast in een soort handleiding, dat helpt om de verwachtingen naar elkaar helder te hebben. Willen jullie het helemaal niet, dan moet dat ook kunnen. Wees er dan wel duidelijk over naar je schoonmoeder en vertel het haar tijdig. Tot slot nog dit: elke oppas gaat anders met je kind om dan jij. Dat is logisch en prima voor je kind. Daar moet je je ook op instellen als je je kind niet helemaal alleen wilt opvoeden. Loop je tegen iets aan wat je zelf anders zou doen, dan kun je jezelf afvragen: is het echt zo erg dat…? Is het antwoord nee, strijk dan je hand over het hart. //