De vraag
Kan ik mezelf voor haar veranderen?
Ik heb nu meer dan een jaar een relatie, maar mijn vriendin twijfelt. Ze vindt me erg lief maar heeft toch veel moeite met mijn persoonlijkheid. Ik ben volgens haar te passief, niet spontaan en heb geen passies. Ze wil graag bij me blijven, maar dan moet ik daaraan werken. Hoe kan ik het beste aan mijn persoonlijkheid werken, en kan dat überhaupt wel?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik heb slecht nieuws voor u: dit soort eigenschappen is nauwelijks te veranderen. Bovendien, als u wel een gepassioneerde, actieve, spontane man was, dan was u misschien wel veel minder lief. Alle eigenschappen hebben voor- en nadelen, en smaken verschillen. U kunt wel leren wat assertiever op te treden en meer voor uzelf op te komen. Psychologen vinden dat een relatie goed is als het zelfvertrouwen van beide partners er beter door wordt. Hoe staat het met uw zelfvertrouwen de laatste tijd? Ik gun u een vrouw die uw rust en bescheidenheid op waarde weet te schatten. Misschien kan uw vriendin haar houding veranderen?