De vraag
Kan EMDR ook trauma’s voorkomen?
Geachte heer de Jongh,
Mijn vraag is wat er gebeurt bij een nieuwe traumatische tandartsbehandeling nadat de vorige is gedesensitiseerd (minder gevoelig gemaakt, red.)? Met andere woorden helpt de behandeling met desensitisatie van de vorige keer bij de nieuwe behandeling en zo ja op welke wijze uit zich dat?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Maria Raadschelders

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Maria,
Prima vraag. EMDR verandert de emotionele intensiteit van oude herinneringen. Die zijn na een geslaagde EMDR behandeling min of meer neutraal om aan terug te denken. De therapeut zal de cliënt vervolgens voorbereiden op een toekomstige confrontatie met de angstwekkende situatie (in dit geval de tandheelkundige behandeling), vooral als mensen al lang niet meer naar de tandarts hebben gedurfd.
Maar als zich dan toch onverhoopt een vervelende ervaring voordoet wordt de herinneringen aan deze gebeurtenis opnieuw in een emotioneel beladen vorm opgeslagen. Deze herinnering moet in feite dus weer opnieuw worden gedesensitiseerd (minder gevoelig worden gemaakt, red.) wil deze voldoende van haar emotionaliteit verliezen om er voor te zorgen dat die de persoon niet (weer) de tandarts angstig vermijdt.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl