De vraag
Hoe slecht is sporten met alcohol?
Elke dag rond vijf uur drink ik een biertje en een glas wijn. Een paar keer per week loop ik rond zeven uur hard of ga ik naar de sportschool. Is sporten met alcohol op slecht? Ik kan dat drankje niet laten staan; dat is echt mijn manier van ontspannen na een drukke werkdag.

Het advies
Voorop staat: iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij of zij met gezondheid en ontspanning omgaat. Dat is erg persoonlijk.
Gevoel is geen goede graadmeter als je alcohol op hebt
Ikzelf ben een fanatiek hardloper. Ik weet van mezelf dat ik het echt niet in mijn hoofd moet halen twee uur van tevoren een biertje te drinken. Wellicht voelt dat bij jou anders. Realiseer je wel dat gevoel bij alcohol nooit een goede graadmeter is. Ik zou ze de kost niet willen geven die dachten dat ze best nog wel konden rijden met een slok op, maar vervolgens van een koude kermis thuiskwamen.
Het effect van alcohol op je lijf – voor én na het sporten
Alcohol heeft gewoon invloed op spieren, op sportprestaties. Niet voor niets drinken de Nederlandse hockeydames een jaar voorafgaand aan het olympisch toernooi geen druppel alcohol; ze kennen de mogelijke gevolgen. Alcohol wordt snel in je bloed opgenomen en gaat naar alle spieren in je lijf toe. De stof is na 5 kwartier tot anderhalf uur weliswaar uit je lijf – maar zo’n ‘aanval’ op je spieren maakt dat die langer moeten herstellen. Hetzelfde geldt overigens voor het bekende biertje na het sporten. Het herstel zal langzamer gaan, de vermoeidheid blijft langer.
Sporten met alcohol en blessures
Vanuit mijn eigen ervaring als hardloper weet ik dat een sportblessure makkelijk kan ontstaan. Deze komt vaak door een verstoring van de balans tussen de belasting- en de belastbaarheid van je lichaam – een balans die door alcohol wordt verstoord. Door mijn ervaringen met hardlopen en blessures weet ik ook dat ik altijd baal als ik door een blessure weer een tijdje niet kan lopen. Ook het lopen/sporten is namelijk een belangrijke ‘ontstresser’ voor mij.
Alcohol gebruiken – of misbruiken – als ontspanning
Wat mij triggert is je uitspraak ‘het is mijn manier van ontspannen’, in combinatie met dat je dat aan het einde van elke werkdag doet. Je hebt dus een gewoonte opgebouwd die het in jouw ogen goed doet. Uit mijn eigen ervaring met Ik pas: 30/40 dagen zonder alcohol, en die van vele deelnemers met mij, weet ik dat zo’n periode je juist nuttige inzichten kan opleveren over alternatieve manieren van ontspanning. Velen hebben gemerkt dat niet zonder dat momentje kunnen toch echt tussen de oren zit. Dat vrijheid toch echt bestaat uit kíezen of je iets wel of niet doet. Daarvoor is een periode van 30 of 40 dagen belangrijk: dan kom je zéker momenten tegen waarop het je ogenschijnlijk even moeite kost.
Maar nogmaals: als je, gevoed door bovenstaande kennis, die keuze voor dat alcoholmomentje maakt: het is jouw lichaam, jouw keuze!
Meer lezen
Toen redacteur Anne Pek ontdekte hoe ongezond veel drinken is, besloot ze een maand nuchter te blijven. Hoe leuk is je sociale leven als je de enige bent die spa drinkt? Lees hier Een maand zonder alcohol