De vraag
Alcohol drinken op je zeventiende
Mijn zoon (17) mag van ons nog niet drinken. Maar zijn vrienden zijn al 18 en kopen drank voor hem. Dat vinden we niet oké, maar wat kunnen we hier nog mee op deze leeftijd?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Op deze leeftijd zijn de verleidingen rondom drankgebruik enorm. En de sociale druk is groot. Bovendien staan veel ouders drinken onder de 18 al toe, en drinken jongeren stiekem, wat het voor jouw zoon extra complex kan maken om zich te houden aan jullie afspraken en wettelijke leeftijdsgrenzen.
Het is belangrijk om in open gesprekken met jullie zoon begrip te tonen voor die uitdagingen. Jullie kunnen benadrukken dat jullie begrijpen hoe lastig het is en waarom jullie toch vasthouden aan je standpunt en het echt afkeuren.
Leg uit dat het wachten op alcoholgebruik bijdraagt aan zijn gezondheid en toekomstige welzijn, met de wetenschap dat zijn hersenen nog in ontwikkeling zijn tot het 25e levensjaar.
Zeg ook dat jullie hier zo in staan omdat jullie van hem houden en geven om zijn gezondheid en welzijn. Maar dat jullie dus snappen dat het knap lastig voor hem is.
Stimuleer een open dialoog en vraag zo af en toe naar zijn ervaringen met drank en groepsdruk. Wellicht heeft hij behoefte aan jullie begeleiding bij het maken van verantwoorde keuzes.
Maakt hij niet altijd de juiste keuze? Dat hoort bij deze leeftijd. Liever dat hij eerlijk daarover is, dan dat hij liegt. Blijf wel zeggen dat jullie het niet goedkeuren.