De vraag
Is mijn ex een narcist?
Ik heb net een korte maar zéér intensieve relatie achter de rug met een man. Toen we wat met elkaar kregen bleek dat hij al een partner had. Hij heeft haar steeds voorgelogen en voelde zich daar desgevraagd niet schuldig over. Ik denk dus dat mijn ex een narcist is.
Tijdens zijn relatie met haar bleek hij al meerdere keren te zijn vreemdgegaan. Hij verweet haar dat ze hem controleerde en was boos op haar, terwijl zij alle redenen had om hem te controleren. Hij kan niet omgaan met mensen die hem begrenzen en wil alles zelf beslissen. Hij draaide discussies om, draaide het zo dat datgene wat hij zelf deed in mijn schoenen werd geschoven. Of hij verweet me dingen, dat ging bijvoorbeeld als volgt:
Hij: ‘Je vriendinnen zullen dat niet eerlijk tegen je zeggen.’
Ik: ‘Ik denk dat ze eerlijk naar me zijn’.
Hij (heel boos en schreeuwend): ‘Beticht je mij er nu van dat ik je vriendinnen oneerlijk noem?’
Hij was jaloers. Ook heeft hij regelmatig arbeidsconflicten gehad. Hij huilde soms als hij vond dat er verwijdering was tussen ons, maar dat was ook snel weer over.
Los van al deze punten was onze relatie ook geweldig; hij luisterde zo goed, was geweldig in bed, had humor… Wat ik me nu dus afvraag: is mijn ex een narcist?

Het advies
Expert
Jan Derksen
Narcisme deskundige
Een diagnose kun je niet stellen op basis van alleen schriftelijke informatie, zonder iemand zelf te zien. Jouw vraag ‘is mijn ex een narcist’ kan ik dan ook niet met zekerheid bekrachtigen of ontkennen. Wat ik wel kan zeggen: als ik dit lees, en hetgeen je schrijft is correct, denk ik dat deze man naast narcistische trekken vooral psychopathische trekken heeft.
Psychopathische trekken
Bij psychopathische persoonlijkheidstrekken zie je vaak deze gedragingen:
• leugens
• bedriegen
• onverantwoordelijk gedrag
• arbeidsconflicten
• vleierij
• charmant doen
Dieperliggend hebben deze mensen een hechtingsstoornis; ze kunnen (vaak) geen intieme relaties aan en kunnen die zeker niet volhouden. In de gezinsachtergrond zien we vaak trauma’s en verwaarlozing maar er spelen ook biologische en fysiologische factoren mee. Vaak doen ze – zonder dit overigens zelf te beseffen – anderen aan wat hen zelf in het vroege verleden is overkomen.
Oók narcistische trekken
Terugkomend op die narcistische trekken het volgende, je leest het ook op narcisme.net:
Op het eerste gezicht lijken mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis charmant. Ze hebben gevoel van eigenwaarde en veel zelfvertrouwen. Ze schieten echter ook snel in de verdediging, en hun zelfkennis gaat verloren onder hun grootheidswaanzin.
Er is geen spontaniteit – ze kunnen gevoelens niet goed uiten. Ze hebben weinig interesse in anderen en dat merk je ook in het contact. Het zelfbeeld is vaak zwak en ze vragen continu bevestiging aan anderen. Het zijn eigenlijk erg onzekere mensen: ze hebben moeite met uiterlijke verouderingsverschijnselen en willen altijd positief overkomen op anderen, wat al snel een overdreven indruk maakt.
Ze kunnen vrij egocentrisch zijn en niet aan anderen denken. Werkelijke gevoelens tonen ze nooit. Met kritiek van anderen kunnen ze niet omgaan: ze willen slechts bewonderd worden. Zelf vinden ze namelijk dat ze uniek en bijzonder zijn.
Liever een eigenwijs, onaardig iemand dan een slijmerige charmeur
Kortom: het lijkt vrij veel op wat jij mij vertelt. Met hun charmes komen deze personen heel ver, en maken ze slachtoffers. Mijn advies: blijf bij ze uit de buurt, het loopt gegarandeerd slecht af. Mannen die in het begincontact ook wat eigenwijs en onaardig zijn, zijn vaak een betere partij dan de slijmerds, vleiers en charmeurs.
Last van liefdesverdriet? Hier lees je hoe je liefdesverdriet verwerkt