De vraag
Is het erg als ik twee talen gebruik?
Beste Nadia,
Is het verwarrend voor onze zoon (tweeëntwintig maanden) dat hij mij zowel Fries als Nederlands hoort spreken? Als ik alleen met hem ben, of samen met mijn man of familie spreek ik Fries. We wonen echter niet in Friesland, en zodra er andere mensen bij zijn spreek ik Nederlands tegen hem.
Hij pikt vooral veel Fries op, omdat hij die taal het meeste hoort. Omdat we buiten Friesland wonen vraag ik me wel af of hij daar geen hinder van zal hebben als hij straks op school komt. Er wordt wel erg benadrukt dat een tweetalige opvoeding heel veel voordelen heeft voor een kind, maar geldt dat ook als hij een van die talen hier alleen thuis gebruikt?
Groeten van Brechje

Het advies
Beste Brechje,
Het is voor uw zoon duidelijk afgebakend wanneer u Fries met hem praat (namelijk in het bijzijn van zijn ouders en familie), en wanneer u Nederlands met hem spreekt (als er nog andere personen aanwezig zijn). U hoeft dan ook niet bang te zijn dat dit taalaanbod hem zal verwarren.
Omdat hij op deze manier de eerste jaren van zijn leventje natuurlijk meer Fries dan Nederlands hoort, zal hij als vierjarige naar verwachting beter Fries dan Nederlands kunnen spreken. Dat kan in groep 1 tot gevolg hebben, dat hij af en toe woorden of uitdrukkingen zal gebruiken die zijn leerkracht en klasgenootjes niet begrijpen. Zij zullen hem daar ongetwijfeld op wijzen, en zo zal hij al snel leren om steeds meer dingen ook in het Nederlands te zeggen. Omdat uw zoontje al vanaf zijn geboorte ook wel eens Nederlands hoort, neem ik aan dat hij die taal op vierjarige leeftijd goed zal kunnen verstaan, en dus zou ik me niet te veel zorgen maken om het begin van zijn schoolcarrière.
Uw zoontje leert van jongs af aan dat je dingen op twee manieren kunt zeggen (in het Fries of in het Nederlands), en heeft daarmee een streepje voor op kinderen die eentalig opgroeien. Daarom zal hij ook kunnen profiteren van de voordelen van meertalig opgroeien, waarover u heeft kunnen lezen in het huidige nummer van Psychologie Magazine.
Wel kunt u zich er het beste op voorbereiden, dat het Fries langzaam maar zeker een steeds kleinere rol in zijn leven zal gaan spelen, omdat u niet in Friesland woont. De wereld van een opgroeiend kind wordt namelijk steeds groter, en hij leert steeds meer mensen kennen die belangrijk voor hem zijn. Draait het leven van een dreumes nog vooral om directe familieleden en eventueel de crècheleidster of oppas, voor een schoolkind zijn ook leerkrachten, klasgenoten, vriendjes op straat, de zwemlesjuf, de judoleraar, clubgenootjes etcetera etcetera van groot belang. Het Nederlands zal waarschijnlijk dan ook de dominante taal van uw zoon worden, dat wil zeggen, de taal waarin hij zich uiteindelijk het beste uit zal kunnen drukken. Bovendien kunnen er leeftijdsperiodes komen waarin hij het “niet stoer” vindt om Fries te spreken, omdat zijn vrienden dat ook niet doen.
Maar laat u dit niet ontmoedigen om Fries te spreken met uw zoon! Het is niet alleen verrijking voor hem, maar ook voor uzelf, om uw moedertaal met uw kind te kunnen delen.
Hartelijke groet,
Nadia Eversteijn
Tweetalig opvoeden biedt veel voordelen, maar hoe dóe je het? Lees hier de vragen meertaligheidsexpert Nadia Eversteijn-Kluijtmans
Neem ook een kijkje op de volgende sites: