De vraag
Zonder baby op wereldreis?
Beste Jolet,
Mijn partner en ik zijn al een paar jaar aan het sparen voor onze droomreis. Nu ben ik zwanger van ons eerste kind. We spelen met de gedachte om, als het kindje een half jaar oud is, alsnog met zijn tweeën op reis te gaan en het dan drie of vier weken bij opa en oma te laten logeren. Is dit schadelijk voor het kindje? Kan het hierdoor een hechtingsstoornis ontwikkelen? Welke leeftijd is geschikt om een kind een paar weken zonder papa en mama te laten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
We weten dat in de eerste levensjaren de zorg van een paar vaste, vertrouwde mensen belangrijk is voor de emotionele en verstandelijke ontwikkeling. Dat hoeven niet per se de ouders te zijn, als het maar steeds dezelfde mensen zijn. Een baby die jonger is dan een jaar, zal vermoedelijk niet merkbaar last hebben van uw afwezigheid, maar misschien wordt de ontwikkeling wel geremd.
Is het kindje ouder dan een jaar, dan groeit de kans dat het u mist en zichtbaar lijdt onder uw afwezigheid. Deze effecten zullen van kind tot kind verschillen. Een ouder kind – 7 of 8 jaar – zal het gemis beter aankunnen omdat het de tijd beter begrijpt. Soms is de afwezigheid van de ouders onvermijdelijk, maar ik vind dat u terecht aarzelt om zo lang weg te gaan. Ik vraag me af of u zelf straks uw kindje wel wilt achterlaten.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp