De vraag
In gedachten doe ik me beter voor
Bij enkele mensen kan ik voor mijn gevoel helemaal mezelf zijn. Maar bij anderen voel ik de wens om ze te imponeren. Dan fantaseer ik situaties waarin ik goed uit de verf kom en hoe ze daarop reageren. Wat betekent dit voor het contact met die mensen? Ik merk wel dat ik bij hen meer afstand houd. Waarom doe ik dit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Iedereen wil er graag bij horen en gewaardeerd worden. Vandaar dat we allemaal weleens fantaseren over hoe anderen zullen reageren als we iets goeds doen. Dat u bij sommige mensen behoefte heeft aan deze fantasie betekent vermoedelijk dat u een beetje tegen hen opkijkt en dat u graag door hen gewaardeerd wilt worden. Misschien komt dat doordat die mensen wat kritischer zijn en minder vaak complimenten uitdelen.
Het is fijn om vrienden te hebben bij wie je je volkomen op je gemak voelt, maar het is niet vreemd dat we ook omgaan met mensen tegen wie we opkijken. Zo’n contact maakt ons trots, en we trekken ons eraan op, proberen ons te ontwikkelen. Met het ouder worden stijgt het zelfvertrouwen. Je weet steeds beter wat je wel en niet waard bent, en je leert daar tevreden mee te zijn.