De vraag
Ik zorg expres dat mijn RSI niet overgaat
Beste Jolet
Momenteel ben ik onder behandeling voor RSI. De pijn is heel vervelend, maar toch geniet ik van alle aandacht die ik krijg om mij weer aan het werk te helpen (van de fysiotherapeut, van collega’s en mijn leidinggevende). Gewoonlijk blijf ik liever op de achtergrond, maar al deze zorg vind ik zo heerlijk dat ik soms mijn spieren expres forceer, om het herstel langer te laten duren. Daarvoor schaam ik me zeer. Ik ben een volwassen vrouw en heb een goede jeugd gehad. Waarom zoek ik nu zo de aandacht?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U zit klem: u wilt wel van de pijn af, maar niet van de aandacht die hij oplevert. De oplossing is: meer aandacht en warmte van anderen krijgen als u niet zielig bent. Dan zult u de klachten echt achter u kunnen laten, omdat u ze in emotioneel opzicht niet meer nodig hebt.
Het valt me op dat uw drang naar aandacht uw collega’s betreft en niet uw privé-leven. Kan het zijn dat u op het werk lange tijd te ‘stoer’ bezig bent geweest, dat u te weinig voor uzelf vroeg? Ik raad u aan die balans te verbeteren. U heeft geen rsi meer nodig als u ‘quitte speelt’ met uw werk, ook in emotioneel opzicht. Of heeft u toch thuis behoefte aan meer warme aandacht?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, januari 2007