De vraag
Al die informatie wordt me te veel
Ik kan me niet afsluiten voor informatie, of daar keuzes in maken. Zowel op mijn werk als thuis heb ik tegelijkertijd allerlei nieuwssites, social media, artikelen en chatvensters openstaan. Er is zó veel informatie, en ik voel de druk het ook allemaal te lezen en te bekijken. Dat levert me enorm veel spanning op.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Uit onderzoek blijkt dat een overvloed aan opties of informatie niet alleen tot keuzestress leidt, maar ook je gemoedstoestand en zelfs je intellectuele capaciteiten negatief kan beïnvloeden. Het gevoel overspoeld te worden door informatie brengt je in de war en vermindert je focus, waardoor je minder presteert.
Wat helpt, is beseffen dat het niet alleen niet mogelijk, maar gelukkig ook niet noodzakelijk is om alles te weten. Dat besef moet een overtuiging worden, waar je vervolgens naar handelt.
Ergens veel over weten kan belangrijk zijn, voor je werk bijvoorbeeld. Bij het verzamelen van informatie is het echter essentieel dat jij de informatie ‘de baas’ blijft, in plaats van andersom.
Neem de regie, wees kritisch in het opzoeken en beoordelen van informatie en maak keuzes. In breder perspectief betekent dit dat je heel bewust van een gevoel van FOMO (fear of missing out) naar een besef van JOMO (joy of missing out) gaat overstappen. Kiezen betekent niet langer ‘verliezen’, maar juist winst. De winst van focus en controle. In het begin moet je jezelf heel bewust dwingen tot kiezen, maar na verloop van tijd gaat dat vanzelf en maakt de spanning plaats voor opluchting en rust.