De vraag
Ik word steeds teleurgesteld in mijn contact met anderen
Ik ben hoogsensitief en ik vind ’t erg moeilijk om hiermee om te gaan. Ik word steeds weer teleurgesteld, de mensen zijn zo hard naar mijn gevoel.
Ik voel stemmingen van anderen aan en houd daar rekening mee, door bijvoorbeeld dingen op ’t voor hen goede moment te zeggen. Maar ik krijg dat niet terug. Ik probeer er altijd voor anderen te zijn door middel van kaartjes, belangstellende telefoontjes etcetera. Maar ik krijg dit helaas niet terug van mijn familie als ik het zelf moeilijk heb, zoals toen ik scheidde en toen mijn schoonzus euthanasie liet plegen.
Ik voel mij hierdoor erg alleen gelaten en teleurgesteld. Je houdt op deze manier maar erg weinig mensen over. Ik wil ook niet breken met mijn familie maar het doet mij erg pijn dat er dus niet echt een ‘band’ is. Naar aanleiding van een advies in een eerdere cursus heb ik dit trouwens wel eerlijk bij hen aangegeven, maar het heeft geen effect gehad.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Het feit dat je hoogsensitief bent verklaart op zich niet dat je steeds wordt teleurgesteld in contacten.
Wat ik lees is dat de mate waarin jij investeert in contacten niet hetzelfde is als de mate waarin anderen investeren in de relatie met jou. Je gedachtengang is als volgt: ‘Ik voldoe aan alle sociale etiketten en dan nog krijg ik niets terug. Dus is er geen belangstelling, geen band’.
Minder afhankelijk worden van (de aandacht van) anderen
De valkuil is niet je sensitiviteit maar je verwachting van anderen. Ik denk dat je de verwachtingen die je van je familie hebt makkelijker kunt loslaten als je niet zulke grote conclusies trekt over je relatie met hen. Het lijkt erop dat je je familie erg hard nodig hebt om te bewijzen dat je er mag zijn. Dat het ontbreken van hun aandacht jou minder maakt. Dat is de pijn die je voelt, en waardoor je zo teleurgesteld raakt, keer op keer.
Je bent uniek – los van wat anderen doen en vinden
Bedenk dat jij een uniek en waardevol mens bent. Los van de aandacht van je familie ben je waardevol. Of ze nu een kaartje sturen of niet, jij bent en blijft V. met haar eigen unieke eigenschappen en levensreis. Bedenk ook dat je je familie niet hebt uitgekozen. Maar dat je nu wel mag kiezen. Jij hebt het recht om te kiezen voor die mensen bij wie je je geaccepteerd voelt.
Dat betekent niet dat ik zeg: ‘Verbreek de banden maar’. Je kunt er echter wél voor kiezen om wie je bent te zien als onafhankelijk van je familie. Stop met het bijhouden van een scorebord en kies ervoor te investeren in anderen omdat jou dat een goed gevoel geeft.
Lees ook de 9 meest gestelde vragen over hoogsensitiviteit