De vraag
Ik wil verhuizen, mijn man niet
Toen mijn kinderen de deur uit waren, verhuisde ik naar de andere kant van het land voor een nieuwe relatie. We zijn nog steeds gelukkig samen, maar ik ben niet blij met mijn woonplaats: het is ver van mijn kinderen en kleinkinderen en het is dorpser dan ik prettig vind. Mijn man woont hier al zijn hele leven en voelt weinig voor verhuizen; hij vindt het naar als ik erover begin. Hoe komen we hier uit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Vertel uw man hoe vervelend u het vindt dat u hem deze onrust bezorgt. Dit probleem is voor hem net zo lastig als voor u – u moet het samen aanpakken.
Om uit de impasse te komen helpt het om de standpunten op te splitsen in wensen. Hoe dicht bij de kinderen wilt u wonen, hoe vaak wilt u ze zien? En wat is ‘minder dorps’ precies – wat heeft u nodig? Vraag uw man ook waar het hem precies om gaat. Is het dit huis? Het buiten wonen? Of om de mensen? Vindt hij verhuizen te duur?
Maak zo een rijtje van al jullie wensen en verzin daar dan oplossingen bij. Bijvoorbeeld: u zoekt een vast logeeradres in de buurt van de kinderen. Of: jullie verhuizen, maar gaan niet in een stad wonen. Zoek zoveel mogelijk alternatieven. En kies daarna samen hoe u verder gaat. Als uw wensen ver uit elkaar liggen, zijn compromissen onvermijdelijk, maar als de besluitvorming serieus is gedaan zijn deze makkelijker te aanvaarden.