De vraag
Ik wil niet meer alles uitstellen
Beste Ursela,
Ik kom nergens toe, daar komt het op neer. Ik kan mezelf niet een schop onder de kont geven om dingen te doen en laat het dus liggen. Ik heb twee vrije dagen in de week en wil dan een boel doen: afwassen, strijken, wassen, stofzuigen etcetera, de gewone dingen. Maar ik eindig vaak met niets gedaan (of een klein dingetje) en de rest is gevuld met onzinnigheden.
Ik weet dat het komt omdat ik vroeger niets hoefde te doen en daarna lang met te weinig energie heb moeten doen vanwege een schildklieraandoening, maar dat laatste gaat beter. Hoe kan ik het me aanleren? Afspraken met mezelf maken werkt ook niet echt want ik kom ze niet na. Aan het eind van een dag baal ik altijd weer ontzettend van de verspilde tijd.
Groeten van F.

Het advies
Beste F.,
Hoe maak je jezelf enthousiast om die dingen te doen, die je nu laat liggen? Dat lijkt mij een mooi voornemen voor dit jaar. Een voornemen waar we nu direct mee beginnen. Daarom luidt mijn stappenplan voor jou als volgt.
Stappenplan
1. Houd rekening met je biologische klok. Stem je dagindeling en je klussen af op die momenten waarop je optimaal functioneert. Noteer daarvoor gedurende een maand het dagelijkse verloop van je energiepeil en je concentratieniveau. En ontdek daarin de rode draad.
2. Motiveer jezelf. Zorg voor een geestelijke en lichamelijke fitheid. Begin je vrije dagen bijvoorbeeld uitgerust met een uitgebreid ontbijt en een frisse ochtendwandeling. En accepteer ‘ledigheid’. Lanterfanten mag! Zoek daarbij de balans tussen ‘datgene wat jij van jezelf moet doen’ en ‘datgene wat jij wilt doen’. Een stimulerende sociale (werk)omgeving is daarbij natuurlijk een wezenlijk onderdeel.
3. Ken je valkuilen. In hoeverre laat je je bijvoorbeeld leiden door een perfectionistische instelling van ‘alles of niets’? Mocht dat het geval zijn, denk dan meer in de trant van ‘beter iets dan niets’.
4. Maak een haalbare planning. Plan voor elke vrije dag ‘dé klus van de dag’. Alles wat je daarna eventueel méér doet, is mooi meegenomen.
5. Zet zeer kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld met visualisatie. Ga op de bank zitten en zie jezelf strijken. Begin eventueel nog dezelfde dag (of je volgende vrije dag) met vijf minuten strijkwerk. En wees daarmee tevreden. Langzamerhand kun je tijdens je vrije dagen het aantal strijk/(af)was/stofzuigminuten opvoeren.
Belangrijk is daarbij dat je niet te streng bent voor jezelf. Wil zeker niet teveel in één vrije dag doen. En laat jouw gedachten dat je op je vrije dag ‘veel moet doen’ los. Op deze manier doorloop je een geestelijk veranderingsproces waardoor je automatisch je strijk/(af)was/stofzuigkansen zult verhogen.
Overigens wil ik je ook graag aanraden nog eens na te gaan hoe het met je fysieke en geestelijke gezondheid is gesteld. En of je welzijn onbewust een mogelijk doorkruisende variabele voor ons stappenplan kan betekenen.
F., voor nu wens ik je alvast een motiverend en vernieuwend jaar toe! En natuurlijk heel veel geluk gewenst.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com