De vraag
Ik wil naar Australië, maar mijn vrouw en zoon willen niet mee
Hallo Ursela,
Ik ben 56 jaar, ik ben getrouwd en heb een zoon van 18 jaar. Ik zou erg graag nog een sprong willen maken naar een ander land en een andere cultuur, bijvoorbeeld Australië. Ik krijg mijn vrouw niet mee en mijn zoon ziet een studie in Australië niet zitten. Ik ben erg aan mijn familie gehecht, maar tegelijkertijd vreet het aan me dat ik mijn leven zal ‘moeten eindigen’ in Nederland. Hoe pak ik dit aan om toch dat Australiëgevoel hier in Nederland te krijgen of liever hoe krijg ik mijn familie zover dat ze meegaan..?
Groet, Wolf

Het advies
Beste Wolf,
Een sprong maken naar een ander land, bijvoorbeeld Australië. Een mooie gedachte. Punt is nu hoe je dat kunt combineren met je gezin. Want als ik het goed begrijp, dan zijn jouw vrouw en zoon gehecht aan hun leven hier in Nederland. Je vraagt je nu af hoe je ze zover kun krijgen dat ze toch met je meegaan.
Het lijkt mij erg moeilijk dat voor elkaar te krijgen, als ze dat écht niet willen. Maar wellicht is er een minnelijke schikking te treffen, waarbij je naast de twee uitersten een ‘win-win’ alternatief weet te bedenken, waar zowel jij als je gezin zich in kan vinden.
Bijvoorbeeld:
• Een land op een al dan niet redelijke reisafstand van Nederland.
• Een huis in het bovenstaande land naar keuze (het land waar jullie allemaal achterstaan), waar jij in je eentje en/of samen met je vrouw en zoon periodiek kunt vertoeven.
Wolf, als je jouw vrouw en zoon duidelijk maakt hoe belangrijk dat voor jou is, waarbij je uiteraard ook begrip en respect voor hun gevoel/mening toont, en bereid bent samen aan een
constructieve oplossing te werken, dan ben je al weer een stap verder.
Ik wens je dan ook veel creativiteit toe bij het bedenken van alternatieven, waar zowel jij als je gezin zich fijn bij voelen.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg