De vraag
Ik wil graag weten wat ik echt wil.
Beste mevrouw,
Ik zou graag wat meer ad rem en assertiever zijn, maar meestal ben ik net te laat of is een ander mij voor. Vaak weet ik ook niet wat ik eigenlijk echt wil. Hoe kan ik dit veranderen?
Groet, Hanneke

Het advies
• Beste Hanneke,
Hoe kun je je drie wensen in vervulling laten gaan? Je verlangen om te weten wat je wilt én je verlangen om meer ad rem en meer assertief te worden.
Wat wil je?
Om daarachter te komen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
• Wat wil je? Welke dromen heb je? Wat is je ideaal? Wat is de passie van je leven?
• Welke doelen stel je je?
• Wat wil je met je dromen en doelen bereiken?
• In hoeverre zal je leven veranderen als je je dromen gerealiseerd hebt?
• Welke gevolgen heeft dat voor anderen?
• Kun je de positieve aspecten van je huidige leven ook integreren in je gewenste leven? Kun je je wensdromen ook in je huidige leven integreren? Indien ja, hoe dan?
En
• Stel dat je nog zes maanden te leven hebt, wat zou je dan het liefste willen doen? En met wie?
• Hoe ziet jouw ideale leven er dan uit? Hoe wil je geleefd en gewerkt hebben?
• Aan wie wil je je tijd besteed hebben?
• Als je dit zo overdenkt, is je leven dan afgestemd op je levensdroom?
• En zo niet, welke verschillen zie je dan?
• Wat ga je eraan doen om die kloof te overbruggen?
Een idee is om een dagboek bij te houden en al jouw kleine en grote wensen daarin te noteren en te rubriceren. Na verloop van tijd kun je daarin dan een prioriteitsvolgorde aanbrengen. Neem daarvoor overigens rustig de tijd en laat je daarbij leiden door je gevoel en datgene wat jouw hart je ingeeft.
Ad rem en assertiviteit
• Centreer jezelf (breng je concentratie en energie naar het midden van je lichaam/vlak onder je navel), visualiseer die assertieve situaties en verplaats die naar die situaties waarin je niet assertief bent. Stel je voor dat je in die ‘niet-assertieve’ situaties wel assertief bent. Wat leer je daaruit?
• Noteer en beschrijf die situaties waarin je wel assertief bent en waarom je dat bent.
• Noteer en beschrijf die situaties waarin je niet assertief bent en waarom je dat niet bent.
Meer ad rem en assertief worden gaat veelal gepaard met persoonlijke groei. Groei, doordat je steeds van je eigen/nieuwe ervaringen leert. Om dit proces echter te versnellen/een handje te helpen kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een assertiveitstraining te volgen.Hanneke, waar je ook voor kiest, ik wens je veel innerlijke wijsheid en verbale ‘zelfverdediging’ toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.com