De vraag
‘Ik heb geen idee wie ik ben’
Sinds mijn relatie na 12 jaar voorbij is realiseer ik me dat ik me altijd heb laten leiden door mijn partner. Ik ben nu 30, maar wat vind ík eigenlijk belangrijk, wat zijn mijn ambities, wat is mijn passie? Geen idee wat ik wil en hoe ik verder moet. Hoe kan ik mijzelf in deze fase het beste opnieuw leren kennen?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Rond de 30 worden we geconfronteerd met levensbepalende keuzes op het gebied van werk, relatie, kinderen, woonplaats, enzovoort. Het is voor veel dertigers aanleiding om zich, dwingender dan voorheen, de vraag te stellen: wie ben ik nu eigenlijk echt en wat wil ik? Want waar jij je mogelijk hebt laten leiden door je partner, komen legio leeftijdgenoten in deze fase tot de constatering dat ze zich hebben laten leiden door de verwachtingen van ouders, leeftijdsgenoten of de maatschappelijke norm. En nog weer anderen komen daar pas rond hun 40ste, 50ste of misschien wel nooit achter. Zo bezien heb je dus een streepje voor. Vervolgens uitzoeken wat jouw persoonlijke normen, waarden, ambities en drijfveren zijn is geen eenvoudige opgave, maar is met de juiste aanpak een inspirerend proces. In het ideale geval doorloop je dit proces met een coach of loopbaanadviseur, maar ook met de juiste boeken of een betrouwbare vriend die goed kan doorvragen kom je een heel eind. Realiseer je dat je geen haast hoeft te hebben en dat je continu kunt bijsturen. Vergeet vooral niet dat de meeste van die stellige anderen het zelf eigenlijk ook niet weten. En: er is geen goed of fout, want jij bepaalt.