De vraag

Ik wil dat mijn medewerkers zich minder afhankelijk opstellen

Dag Bart,
Ik herken mijzelf bijna volledig in het compassievol leven. In mijn werk als manager in de zorg leidt dat tot teams die me op handen dragen. Prettig, ze doen wat ik vraag/zeg/verwacht. Het maakt niet uit hoe ik het vraag, ik kom met ‘alles’ weg. Maar er is ook een keerzijde: ze lijken wel afhankelijk van me.

Nu mag ik tijdelijk een team voor een collega waarnemen en ik wil dit niet weer laten gebeuren. Hoe pak ik dat het beste aan? Ik heb al veel geïnvesteerd in mijn huidige team. Ik vertel hen: ‘Jullie hebben mij niet nodig maar elkaar’. En ik probeer meer afstand te scheppen tussen hen en mij. Het lukt echter nog steeds niet…, wat ik ook probeer.

Groeten van Vie67

Het advies

Bart Landstra

Geweldloze communicatie

Beste Vie67,
Bedankt voor je vraag, het geeft mij de uitdaging die ik nodig heb! Ik ga maar meteen aan de slag met je casus.

Je zegt: 'Prettig, ze doen wat ik vraag/zeg/verwacht. Het maakt niet uit hoe ik het vraag, ik kom met "alles" weg en wordt op handen gedragen'.

Het klinkt alsof je niet op handen gedragen wil worden omdat je liever gelijkwaardig contact wilt met je medewerkers? En dat contact geeft je wellicht stimulans, wederkerigheid en eerlijke feedback? Ik kan me ook voorstellen dat je deel van de verantwoordelijkheid/initiatief wil overgeven en samenwerking en inspiratie nodig hebt? Je herkent hier wellicht enkele behoeften. Sta daar eens bij stil door tegen jezelf te zeggen; ‘Ja, ik heb behoefte aan…’ , of ‘Dat is echt belangrijk voor me’.

In compassievol communiceren zijn andermans behoeften net zo belangrijk waardoor er sprake is van een win-win situatie. Dus heb je enig idee welke behoeften er door jouw gedrag vervuld worden in het team? Misschien is het gemak,duidelijkheid, eenvoud, rust, overzicht, veiligheid of focus? Want wat maakt dat ze alles voor je doen? Het geeft hun kennelijk een hoop…

Onderzoek ook eens welke van jouw behoeften er wél worden vervuld? Zijn dat: gezien worden, gehoord worden, erkenning, waardering, erbij horen. Herken je er een paar? Welke zijn het sterkst? Sta hier ook even bij stil.

Het is van belang voor de relatie met jouw medewerkers om te zeggen welke behoeften er wél én welke niet worden vervuld, voor beide partijen. Hierdoor ontstaat er een verbinding die gebaseerd is op menselijke waarden, in plaats van een baas/werknemer verhouding die vaak openheid en vertrouwen blokkeert. Let op, het is zaak dat je een behoefte verwoord en niet wat je zou willen dat ze doen. (dat komt later)

Wanneer je eerst de behoeften van alle partijen op tafel kunt krijgen, dient de oplossing zich vanzelf aan. (In de vorm van een concreet verzoek naar een of meerdere personen gericht, dat in het hier en nu uitvoerbaar is).

Luister eens naar je opmerking: ‘Jullie hebben mij niet nodig maar elkaar’. Ik zou niet weten wat ik als medewerker zou moeten doen. Hoe zou je dit kunnen vertalen naar een specifieke actie die iemand uitvoert? Wat dacht je hiervan: ’Zou je wanneer je even niets te doen hebt je collega’s kunnen vragen of ze hulp nodig hebben?’….’ Want ik wil graag rustig kunnen doorwerken.’

Hieronder zie je hoe je het geheel zou kunnen verwoorden, merk op dat er vier stappen zijn: waarneming, gevoel, behoefte en verzoek. Natuurlijk zijn dit mijn woorden, het is aan jou om je eigen woorden te vinden.

' Als ik merk dat jullie meestal doen wat ik verwacht en vraag dan wordt ik blij omdat ik mij gerespecteerd en gesteund voel en daar ben ik dankbaar voor. Hoera! Tegelijkertijd ben ik wat zorgelijk omdat ik graag wil vertrouwen dat jullie het ook af kunnen zonder mijn input. Zou iemand mij willen vertellen hoe dat voor haar/hem is om dit te horen.’

Ik hoop dat je hiermee wat meer inzicht krijgt hoe de communicatie zou kunnen verlopen met je team, zodat uiteindelijk iedereen de verantwoordelijk neemt die hij/zij kan dragen.

Succes.
Hartelijke groeten,
Bart Landstra

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Mijn puber wijst alle hulp af

Lees verder
Advies

Mijn puber wijst alle hulp af

Lees verder
Interview

Hun eerste verkering: drie jonge stellen over échte liefde

Ze vinden elkaar superlief en knap, en kunnen niet van elkaar afblijven: tiener-stelletjes. In hun e...
Lees verder
Interview

Hun eerste verkering: drie jonge stellen over échte liefde

Ze vinden elkaar superlief en knap, en kunnen niet van elkaar afblijven: tiener-stelletjes. In hun e...
Lees verder
Artikel

De psychologie van het e-mailen

Fervente e-mailers zingen de lof van het nieuwe medium. Het is laagdrempelig, je maakt snel nieuwe c...
Lees verder
Advies

Als ik emotioneel ben, kan ik me niet uiten

Lees verder
Advies

Mijn vriend komt telkens zijn belofte niet na

Lees verder
Artikel

Help, ik moet bellen

Stel je belangrijke telefoongesprekken vaak uit? Reageer je op gemiste oproepen met een whatsappje o...
Lees verder
Advies

Mijn schoondochter is te hard voor haar oudste

Lees verder
Interview

‘Werken voor een baas is onnatuurlijk’

Veertig uur per week op kantoor zitten en doen wat de baas zegt: het past niet bij ons oerbrein, zeg...
Lees verder