De vraag
Ik voel me minder dan mijn vriend
Beste Jolet
Mijn vriend, met wie ik sinds kort samenwoon, heeft een beginnende carrière in de muziek. Maar in plaats van blij en trots te zijn, ben ik alleen maar jaloers en voel ik me ‘minder’. Zelf werk en studeer ik. Net als veel anderen heb ik het idee dat het ‘beter’ is om iets kunstzinnigs met je leven te doen dan om een kantoorbaan te hebben. Ik bedenk als een razende hobby’s en vaardigheden die ik zou willen ontwikkelen. Maar over deze activiteiten voel ik me niet echt goed. Ik denk dat het een kwestie van zelfvertrouwen is. Hoe word ik weer trots op mezelf?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit is echte afgunst: u wilt hebben wat uw vriend heeft (succes in de kunst). Afgunst is zo’n groot taboe dat veel mensen niet eens merken dat het ze beheerst. U kunt dus trots zijn op uw zelfinzicht! Mijn advies is: zet de afgunst om in doelen die u voor uzelf wilt nastreven – maak er een uitdaging van. U wilt blijkbaar ergens goed in worden. Mooi! U zult het best worden in datgene wat echt past bij wie u bent. Laat dus de algemene norm ‘kunst is beter’ los en ga op zoek naar uw eigen passie. Denk eens na: wat deed u graag, wat trok u altijd al aan? Probeer niet naar anderen te kijken, dat is slecht voor uw zelfvertrouwen. Kijk naar binnen en volg uw eigen gevoelens. Praat ook met uw vriend over uw afgunst. Het zal de relatie goed doen als hij weet waarom u soms niet blij en trots kunt reageren. En: wie weet hoe afgunstig hij is op de stabiliteit van uw leven en op de toekomstmogelijkheden die uw studie u geeft. Een beginnend musicus kan het immers behoorlijk zwaar hebben. Wees maar blij dat jullie zo verschillen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2008