De vraag
Ik uit mijn liefde niet
Ik heb twee jaar een relatie. Het probleem is dat ik mijn liefde niet uit. Ik ben al drie maanden niet wezen kijken in het appartement dat mijn vriend laat verbouwen. Als hij vertelt hoe vervelend hij dat vindt, sla ik mezelf voor mijn kop dat ik er niet aan gedacht heb. Ik ben erg gesloten; dat heb ik van mijn vader. Ik vind het moeilijk om over mijn gevoel te praten. Ik baal ervan dat de liefde van mijn leven het zo niet met mij volhoudt. Hoe toon ik dat ik van hem hou?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Er zijn wel tips te geven voor liefdevol gedrag. Toon interesse, vraag wat hem bezighoudt, en onthoud dat om erop te kunnen terugkomen. Zeg vaak wat u fijn vindt aan hem en aan de relatie. Draag daar zelf aan bij, bijvoorbeeld door jullie favoriete uitje te organiseren en zijn lievelingsmaal te koken. Vertel hem ook wat uzelf bezighoudt, wat uw wensen en plannen zijn; hij zal het prettig vinden om deelgenoot te zijn aan uw leven.
Het lijkt wel of u helemaal niet nieuwsgierig was naar die verbouwing. Hoe zit dat? Kan het zijn dat u niet alleen geremd bent in het uiten van liefde, maar ook in het voelen ervan? U noemt uw vader; het is inderdaad mogelijk dat hier een aangeboren karakter meespeelt, maar uw geremdheid kan ook voortkomen uit iets dat u heeft meegemaakt. Hiervoor heb ik geen simpele tips, maar gesprekken met een psycholoog (op verwijzing van uw huisarts) kunnen wel helpen. //