De vraag
Mijn vriend is een narcist
Ik heb een relatie met een narcist. Hij kleineert me wanneer we ruzie hebben en beïnvloedt onze zoon (6) met nare opmerkingen over dat ik niet goed ben als moeder en dat mijn familie niet deugt. Ik ben bang voor hem. Hij woont officieel niet bij ons, maar is er altijd. Hoe zorg ik dat hij wat aardiger doet?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Ik krijg heel veel vragen van mensen die een relatie hebben met iemand die ze van narcisme of een andere stoornis verdenken. Deze vragen hebben vaak dezelfde strekking: ‘Hoe verander ik de ander?’
Helaas is dat geen vraag die bij een psycholoog thuishoort. Psychologen kunnen je alleen helpen om iets aan jezelf te veranderen. Dat dit ook effect zal hebben op de ander, is geen garantie. Daarvoor moet die ander gemotiveerd zijn om met zichzelf aan de slag te gaan en dat is vaak niet het geval.
Ik kan wel antwoord geven op de vraag ‘Wat kan ik anders doen?’ Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die een relatie aangaan met een narcist zelf ook vaak psychische problemen hebben.
Ze zijn geneigd om anderen over hun grenzen te laten gaan en om te pleasen. Ze doen vaak dingen om het de ander naar de zin te maken, zonder rekening te houden met wat goed is voor henzelf. ‘Hij woont niet bij ons, maar is er altijd’ betekent dus ook: ik ben (psychisch) niet krachtig genoeg om hem buiten de deur te houden.
Misschien kun je beter gaan werken aan je zelfvertrouwen en assertiviteit, dan te blijven proberen om je partner te veranderen.
In de online training Bescherm jezelf tegen narcisme leer je jezelf staande te houden naast een narcistische ex, ouder of baas.