De vraag
Ik rouw om het vertrek van mijn zoon
Beste Riet,
Anderhalf jaar geleden is mijn zoon uit huis weggegaan (net 18) en zwaar onder de invloed van hele slechte en zieke mensen gekomen, een kleine afdeling van de scouting met mensen die van mening zijn dat ouders buiten spel gezet moeten worden. Geleid door een psychopaat en ik heb het vermoeden van erger. Tot die tijd waren wij erg close en ik zit nu met heel veel vragen die ik ook verder wil onderzoeken. Ik kan hier echter geen literatuur over vinden. Heeft u voor mij tips waar ik kan zoeken?
Dan heb ik het over waarom kinderen ouders verlaten als er geen misbruik in het spel is of de invloed van buitenstaanders op jong volwassenen (peer pressure). Tevens heb ik het over rouwverwerking over het verlies van een kind dat niet is overleden. Ofschoon ik lieve mensen om mij heen heb schijnt niemand dit te begrijpen. Wellicht heeft u ook een idee waar hierover cijfers bekend zijn en of überhaupt hier iets over bekend is.
Dit is niet een vraag maar als wanhopige moeder hoop ik dat u mij ten minste een beetje wilt en kunt helpen.
Groeten van Nicole

Het advies
Dag Nicole,
Mij zijn geen cijfers bekend wat dit probleem betreft. Je hebt gelijk dat dit ook een rouwproces is. We noemen het wel diffuus verlies omdat het zo ongrijpbaar (en voor de buitenwereld ook vaak onbegrijpelijk) is. Iemand, in dit geval jouw zoon, leeft wel en is toch niet lijfelijk aanwezig maar des te meer in je hart.
Bij rouw om iemand die dood is kun je het op een bepaald moment min of meer afsluiten: het is duidelijk dat iemand niet meer terugkomt. In jouw geval kan dat niet, je kunt niks afsluiten, de deur blijft altijd op een kier (of misschien wel wagenwijd open). Dat maakt het ook zo moeilijk. Maar ik kan je niet verder helpen met andere cases, ik ken ze niet.
Met vriendelijke groet, Riet