De vraag
Ik moest mijn zoon afstaan
Beste Jolet
Ik ben een 37-jarige Indonesische vrouw. Zeventien jaar geleden moest ik mijn zoon afstaan toen hij drie maanden oud was. Hij is grootgebracht door mijn broer en zijn vrouw en die staan ook op zijn geboorteakte (zij hebben nog twee eigen kinderen). Hij woont in Indonesië; ik zie hem eens in de twee jaar als ik mijn familie bezoek. Hij is nu bijna achttien jaar oud en weet niet dat ik zijn biologische moeder ben.
Zou mijn zoon een bepaalde band met mij voelen als ik bij hem in de buurt ben? Zou hij een gevoel van eenzaamheid hebben? Ik ben onder behandeling voor persoonlijkheidsproblematiek. Zal mijn zoon ook psychische problemen krijgen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het levert een baby zelden problemen op als hij in de eerste maanden van zijn leven naar andere ouders gaat. Ik weet niet zeker of uw zoon hier emoties over heeft, maar het is wel mogelijk dat hij onbewust heeft gevoeld dat hij een andere plek in het gezin had dan de eigen kinderen van uw broer en schoonzus. Ik adviseer u om de jongen wel te vertellen hoe het na zijn geboorte is gegaan. Doe dat samen met uw broer en schoonzus.
U maakt zich zorgen over uw zoon, maar ik denk dat dit voor uzelf ook lang niet gemakkelijk is geweest. Ik hoop dat u, samen met uw therapeut, een lijn kunt uitstippelen die goed is voor uw zoon en voor uzelf.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, februari 2007