De vraag
Hoe maak je vrienden als je verlegen bent?
Beste Pieternel,
Hoe maak je vrienden als je verlegen bent? Ik heb wel een paar vrienden en een vriendin. Ik vroeg me af hoe je het beste kunt handelen.
groeten van ADH

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste ADH,
Door van je verlegenheid geen al te groot probleem te maken. Kijk naar wat je graag zou willen: hoeveel vrienden zou je willen hebben? En wat voor soort mensen zouden dat idealiter moeten zijn? Trap daarbij niet in de valkuil dat je denkt dat je veel vrienden zou moeten hebben of populair moet zijn.
Kijk naar wat je zelf echt wilt en wat er bij jou past. Kijk vervolgens waar je dit soort mensen zou kunnen ontmoeten en ga daarnaar toe. Zit je verlegenheid je toch teveel in de weg, doe daar dan eerst iets mee. Volg een assertiviteitscursus (ook een hele goede manier om leuke mensen te leren kennen), of lees een goed boek. Mijn boek ‘Zelfverzekerd door het leven’ kan je helpen, maar ook het boek ‘Een praatje maken’ van Marjolein van Burik.
vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en bestuurskundige en werkt als freelance onderzoeker, docent, schrijfster en testmaker. Pieternel is gespecialiseerd in relatieprocessen, binnen zowel werk-, vriendschappelijke als romantische relaties. Op www.pieterneldijkstra.nl kunt u meer lezen over haar werk.
Boeken die u kunnen interesseren zijn:
• Overleven in relaties (2009). Pieternel Dijkstra en GertJan Mulder, uitgeverij Bert Bakker, ISBN 9789035134034
• Zelfverzekerd door het leven (2009). Pieternel Dijkstra, uitgeverij Het Spectrum. ISBN 9789049100506
• Verlegen: meer zelfvertrouwen leren (2003). Uitgeverij: Het Spectrum, ISBN10: 9027479518, ISBN13: 9789027479518