De vraag

Ik krijg die ene klant niet uit mijn gedachten

Beste Jolet
Sinds kort werk ik bij de gemeente; ik regel alles rondom de bijstandsuitkering. Er zijn veel contacten met de zogenaamde klant. De meesten zijn tevreden, maar er is één klant die over al mijn adviezen, voorstellen en daden zeer negatief oordeelt. Dat zit me enorm dwars. Zelfs als ik aan het sporten ben, komen de besproken kwesties telkens weer terug in mijn gedachten. Hoe leer ik dit los te laten?

Het advies

Jolet Plomp

Psychologie

Antwoord van Jolet:
Ik denk dat het u zal helpen als u onderzoekt wat het voor u betekent dat deze klant ontevreden is. Vindt u dat de klant dankbaar zou moeten zijn? Uw uitdrukking ‘zogenaamde klant’ lijkt mij in die richting te wijzen. Of vindt u het misschien stom van uzelf dat u zijn woede niet kunt voorkomen? Wees wat milder – er zullen altijd onredelijke klanten zijn, des te meer omdat bijstandsgerechtigden zich vaak zeer afhankelijk voelen.

Het kan ook zijn dat u moeite heeft met de macht die u is toebedeeld. Besef dan dat u persoonlijk geen macht uitoefent, maar alleen in uw maatschappelijke rol van ambtenaar. Het is leerzaam om na te gaan of u het béter had kunnen doen, maar het heeft geen nut hierover
’s avonds te blijven tobben. Bespreek uw ervaringen met collega’s – dat zet ze in het juiste perspectief. U heeft een moeilijke maar nuttige functie!

 

Meer weten over dit thema? Bekijk Piekeren
Pak aan wat je dwarszit
Coachfinder

Pak aan wat je dwarszit

Minder stress, ander werk, meer zingeving of iets anders waarbij je wel een duwtje in de rug kunt gebruiken? Een coach helpt je om sneller je doelen te bereiken.

Vind je ideale coach
Deel dit artikel:
2 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 1 april 2020

Lees ook deze artikelen

‘Juist wat je niet ziet is het allerengste’
Artikel

‘Juist wat je niet ziet is het allerengste’

Als óns de haren te berge rijzen, hebben zíj hun werk goed gedaan. Een horrorregisseur, een thrillerauteur en andere professione...
‘We bieden een luisterend oor, dat is vaak al genoeg’
Branded content

‘We bieden een luisterend oor, dat is vaak al genoeg’

Gaat het even niet zo lekker? Dan kun je als jongvolwassene bellen of chatten met de Alles Oké? Supportlijn. Geen onderwerp is te...
Omgaan met de ecocrisis: ‘Ik wil niet langer wegkijken’
Verhaal

Omgaan met de ecocrisis: ‘Ik wil niet langer wegkijken’

Gestrest en verdrietig wordt ze van het nieuws over de ecocrisis. Journalist Otje van der Lelij zoekt naar inspiratie hoe ze beter...
Omgaan met de ecocrisis: ‘Ik wil niet langer wegkijken’
Verhaal

Omgaan met de ecocrisis: ‘Ik wil niet langer wegkijken’

Gestrest en verdrietig wordt ze van het nieuws over de ecocrisis. Journalist Otje van der Lelij zoekt naar inspiratie hoe ze beter...
Sollicitatie met een plus
Artikel

Sollicitatie met een plus

'Heb ik het leuk met jou als we ingesneeuwd zitten op een vliegveld?' Dat is eigenlijk wat een werkgever zich afvraagt tijdens een...
Hoe ik met rebalancing leerde om van mijn lichaam te houden
Artikel

Hoe ik met rebalancing leerde om van mijn lichaam te houden

Je eigen lichaam waarderen en accepteren is voor veel vrouwen niet vanzelfsprekend. Rebalancing hielp journalist Lisette Thooft er...
Uitblinken
Column

Uitblinken

Al een jaar of twaalf gooi ik elk voorjaar de tent achter in de auto voor een workshopweekend in het bos. Duizend amateurs kunnen ...
Werkloos: tijd voor bezinning
Artikel

Werkloos: tijd voor bezinning

Ontslagen? Trek er eens lekker op uit de natuur in of ga een weekend naar Parijs. Schrijf pas daarna die sollicitatiebrief. Want: ...
Mijn zoon krijgt maar geen relatie
Advies

Mijn zoon krijgt maar geen relatie

Beste Jolet, Mijn zoon van dertig is internationaal chauffeur en is alleen in de weekenden thuis. Helaas is hij nog steeds single....
Kan ik van gesloten naar spontaan veranderen?
Advies

Kan ik van gesloten naar spontaan veranderen?

Beste Jolet Vroeger was ik superverlegen. Ik heb daaraan gewerkt in therapie. Daar heb ik veel van geleerd en ik ben er ook erg do...
7549