De vraag

Ik krijg die ene klant niet uit mijn gedachten

Beste Jolet
Sinds kort werk ik bij de gemeente; ik regel alles rondom de bijstandsuitkering. Er zijn veel contacten met de zogenaamde klant. De meesten zijn tevreden, maar er is één klant die over al mijn adviezen, voorstellen en daden zeer negatief oordeelt. Dat zit me enorm dwars. Zelfs als ik aan het sporten ben, komen de besproken kwesties telkens weer terug in mijn gedachten. Hoe leer ik dit los te laten?

Het advies

Jolet Plomp

Psychologie

Antwoord van Jolet:
Ik denk dat het u zal helpen als u onderzoekt wat het voor u betekent dat deze klant ontevreden is. Vindt u dat de klant dankbaar zou moeten zijn? Uw uitdrukking ‘zogenaamde klant’ lijkt mij in die richting te wijzen. Of vindt u het misschien stom van uzelf dat u zijn woede niet kunt voorkomen? Wees wat milder – er zullen altijd onredelijke klanten zijn, des te meer omdat bijstandsgerechtigden zich vaak zeer afhankelijk voelen.

Het kan ook zijn dat u moeite heeft met de macht die u is toebedeeld. Besef dan dat u persoonlijk geen macht uitoefent, maar alleen in uw maatschappelijke rol van ambtenaar. Het is leerzaam om na te gaan of u het béter had kunnen doen, maar het heeft geen nut hierover
’s avonds te blijven tobben. Bespreek uw ervaringen met collega’s – dat zet ze in het juiste perspectief. U heeft een moeilijke maar nuttige functie!

 

Meer weten over dit thema? Bekijk Piekeren
Coachfinder

Vind een betrouwbare coach via Coachfinder

Coaching is een behulpzame stap bij zelfontwikkeling. Maar de juiste coach vinden blijkt nog niet zo eenvoudig. Coachfinder helpt jou in de zoektocht naar je ideale coach.

Coach zoeken
Deel dit artikel:
2 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 1 april 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Zo ga je fris de avond in (Tip 7 – 8)

Na een lange werkdag ben je al snel geneigd op de bank te ploffen met de afstandsbediening en een gl...
Lees verder
Branded content

Waarom wandelen je dichter bij elkaar brengt

Wandelen helpt tegen depressieve gevoelens. En samen wandelen is als ‘sociale lijm’: je voelt me...
Lees verder
Artikel

Onderhandelen: het verschil tussen jongens en meiden

Jonge kinderen zijn geboren onderhandelaars (‘Mag ik nog even spelen? Dan hoef ik geen verhaaltje...
Lees verder
Artikel

Onderhandelen: het verschil tussen jongens en meiden

Jonge kinderen zijn geboren onderhandelaars (‘Mag ik nog even spelen? Dan hoef ik geen verhaaltje...
Lees verder
Artikel

Gewoon tevreden zijn: waarom vinden we dat zo moeilijk?

Dat opwindende leven hebben we al; nu die rust nog, plus dat zelfgebakken brood. Redacteur Peggy van...
Lees verder
Advies

Mijn kinderen willen nauwelijks contact met me

Beste heer Jansen, Ik zou zo graag willen kunnen leven zonder me elke dag af te vragen wat ik toch z...
Lees verder
Artikel

5 tips voor de hoogsensitieve werknemer

We brengen een groot deel van ons leven door tussen veel te veel pratende, iets te hard bellende, sm...
Lees verder
Artikel

Zo haal je meer uit het ‘nieuwe werken’

Geen vaste kantoortijden, geen eigen bureau: steeds meer bedrijven gaan over op het ‘nieuwe werken...
Lees verder
Artikel

Flexibiliteit: Wie zich flexibel opstelt, profiteert daarvan

Ons leven wordt dagelijks ontregeld. Door grote veranderingen zoals een verhuizing, of door kleine a...
Lees verder
Artikel

De risico’s van stress op het werk

Werkstress is de kwaal van het jaar. De werkdruk is hoog en het aantal arbeidsongeschikten stijgt. S...
Lees verder
7549