De vraag
Ik kan niet uitbundig lachen
Beste Jolet,
Ik ben nauwelijks in staat om voluit te lachen. Als iemand iets grappigs vertelt of ik raak in een leuke situatie verzeild, verschijnt er hoogstens een glimlach op mijn gezicht. Een uitbundig ‘hahaha’ blijft uit. Ik ervaar dat als een groot gemis. Misschien ben ik hierdoor wel ongezellig gezelschap voor anderen.
Bovendien voel ik me heel prettig als ik af en toe wél even voluit lach. Als kind heb ik wel met vriendinnetjes kunnen giechelen. Hoort weinig lachen misschien bij mijn serieuze karakter? Toch zou ik me wel vaker lekker vrolijk willen voelen. Kan dat?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Misschien speelt uw ernstige karakter een rol. Dat kan. Het kan ook zijn dat u meer dan anderen de neiging hebt om uzelf onder controle te houden. Een derde oorzaak kan stress of verdriet zijn. Voelt u dat u de laatste tijd gespannen leeft? Dan zou u eens een boek over stressbestrijding kunnen lezen (er zijn er vele).
Ik ben het met u eens dat het heerlijk is om samen even helemaal ontspannen te schateren, maar probeer hier geen groot probleem van te maken. Andere mensen schaterlachen ook niet dagelijks. Weet u dat er speciale ‘lachtherapie’ bestaat? Op internet, via Google, kunt u bijeenkomsten in uw omgeving vinden. Het is een vorm van meditatie waarbij je begint met te doen alsof, maar na een tijdje schatert de hele groep van ganser harte. Het is heel ontspannend.