De vraag
Ik heb moeite met intimiteit
Hallo Ursula,
Ik heb sinds twee maanden een nieuwe relatie. Ik ben na mijn scheiding bijna zeven jaar alleen te zijn, maar ik kan me niet voor honderd procent geven, wat ook zijn weerslag heeft in de intimiteit. Ik kom in een cirkel terecht want hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik afkeer ervan krijg. Ik heb het gevoel of er een blokkade zit waardoor dit komt. Hoe kom ik hier uit?
Groeten van Serena

Het advies
Beste Serena,
Hoe fijn een relatie ook is, een nieuwe relatie brengt naast vreugde mogelijk ook een aantal ‘nieuwigheden’ met zich mee. ‘Nieuwigheden’ die nog vertrouwd ‘moeten’ worden. Zeker als je na een scheiding van bijna zeven jaar alleen bent geweest.
Om jezelf comfortabel te voelen bij je levenskeuze is het belangrijk dat je niet aan je eigen emoties voorbij gaat.
• Waarom ben je een relatie aangegaan?
• Wil je graag een relatie? Of ga je toch liever zonder één specifieke partner door het leven?
• Heb je het gevoel dat jouw partner de ‘ware’ is?
• Is er gedurende jouw huwelijk/partnerschap iets voorgevallen, wat je mogelijk nog niet hebt verwerkt?
Is er gedurende jouw huwelijk/partnerschap iets voorgevallen, wat je mogelijk nog niet hebt verwerkt?
Vragen die jou op weg kunnen helpen om op jouw gevoelskwesties het juiste antwoord te vinden.
Serena, natuurlijk kun je ook nog eens overwegen met een professional over je gevoelens te spreken. Met een persoonlijk gesprek zul je zeker al veel helderheid in je gedachtewereld/
gevoelswereld weten te krijgen. Graag wens ik je daar veel sterkte/succes bij!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg