De vraag
Ik ga eten als ik me eenzaam en verdrietig voel
Beste Machteld,
Sinds 4 jaar ben ik gescheiden en daarvoor ben ik rechtstreeks vanuit thuis een relatie ingestapt. Door een korte nieuwe relatie afgelopen zomer ben ik er achter gekomen dat ik diep van binnen een voor mij behoorlijk verdriet heb om het alleen zijn. En ik heb het gevoel dat ik dat al sinds kind-zijn heb. Het zorgt er voor dat ik rugklachten heb en het alleen zijn ook weg zit te eten. Heb jij enig idee waar dit door kan zijn ontstaan en wat ik er aan kan doen om er vanaf te komen? Bij voorbaat dank voor je reactie en met vriendelijke groeten,
Marjo

Het advies
Beste Marjo,
Wat je beschrijft is een situatie die meer mensen meemaken, moeite om alleen te zijn en dit vervelende gevoel oplossen door te gaan eten. Deze oplossing kan echter in de loop van de tijd een probleem worden, als je meer eet dan je zou willen en daar niet meer mee kunt stoppen of als je overgewicht ontwikkelt.
Probeer het verdrietige gevoel alleen te zijn op een andere manier op te lossen dan door te eten, spreek af met een vriend of vriendin om iets leuks te doen, ga sporten, een leuke cursus volgen, zorg dat je iets leuks te doen hebt op de moeilijke momenten waarop je nu geneigd bent te gaan eten.
Dit kan helpen, maar kan ook onvoldoende blijken te zijn. Want op zich hoeft alleen zijn geen verdrietige gevoelens met zich mee te brengen. Wat is de aard en achtergrond van je verdriet? Wellicht heb je behoefte hier meer inzicht in te krijgen en je verdriet te verwerken. Dit kan ik uit je informatie niet helemaal opmaken. Als dit aan de hand is zou je baat kunnen hebben bij hulp van een psycholoog.
Ik wens je veel succes.
Met vriendelijke groet,
Machteld Ouwens