De vraag
Steeds een nieuwe beste vriendin
Beste Jolet,
Elke twee jaar heb ik een andere ‘beste’ vriendin. Na een periode van afkoeling en vervreemding komt er een nieuwe. Dat is al mijn hele leven zo. Ik overweeg nu om naar de psycholoog te stappen zodra ik voel dat ik weer afstandelijker word. Wat moet ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Heeft u het gevoel dat u zichzelf tekortdoet door afstand te nemen? Speelt er ook zoiets als angst voor verlating in andere relaties, op het werk of in de liefde?
Kijk ook eens naar de rol van uw eigen verwachtingen. U bent er zo vast van overtuigd dat de vriendschap zal eindigen, dat u misschien uit gewoonte afstand gaat nemen als de twee jaar bijna om zijn. Wat zou er gebeuren als u gewoon doorging en eventuele wrevel probeerde op te lossen?
Als je elkaar beter leert kennen zijn irritaties onvermijdelijk. Misschien helpt het lezen van een boek over assertiviteit: goed voor jezelf zorgen zonder de relatie tekort te doen. Gesprekken met een psycholoog kunnen u helpen uw emoties te onderzoeken en uw gedrag te veranderen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp