De vraag
Ik erger me aan geluiden van anderen
Beste Jolet
Sinds enkele jaren heb ik de neiging mij enorm te ergeren aan geluiden die andere mensen maken. Het gaat dan met name om herhaaldelijk de neus ophalen, hoesten, niezen. Deze ergernis begint nu dusdanige vormen aan te nemen dat het mijn leven negatief gaat beïnvloeden. Overal hoor ik deze geluiden: in de bioscoop, in een restaurant, in het openbaar vervoer. Het lukt me niet om naar iets anders te luisteren en ik raak volkomen verkrampt door de enorme ergernis. Op mijn werk kan ik mij regelmatig niet concentreren door collega’s die geluiden maken. Ik merk dat het anderen helemaal niet opvalt. Hoe kan ik mij hier overheen zetten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U hebt een heel bijzondere gevoeligheid, want de menselijke geluiden zijn voor anderen nauwelijks te horen te midden van het rumoer in de trein, het restaurant en de bioscoop. Is deze obsessie misschien ontstaan door een vervelende ervaring waarbij menselijke geluiden u opvielen? Hebt u destijds een maaltijd meegemaakt die angstige of schaamtevolle gevoelens bij u opriep? Heeft iemand overgegeven in uw gezelschap, of iets dergelijks? Het zal helpen als u het ontstaan van uw ergernis begrijpt.
Verder valt het me op dat u alleen openbare gelegenheden noemt – misschien zit er een ándere emotie verborgen achter deze ergernis. Kan het zijn dat u een hekel hebt aan plaatsen waar veel mensen zijn? Als dit zo erg wordt dat u gezelschap gaat mijden, raad ik u aan therapeutische hulp te zoeken.
Dan nog een opmerking over normen. Die zijn vaak de oorzaak van ergernis over anderen.
Vindt u dat ú geen geluid mag maken bij eten, hoesten of niezen? Oefen uzelf in hardop smakken, rochelen en hoesten. Doe maar eens lekker vies – als u het zélf mag, dan kunt er vast beter tegen als anderen het doen.