De vraag
Ik eet mijn vermoeidheid weg
Geachte mevrouw Van Strien,
Zo lang ik me kan herinneren ben ik een emotionele eter geweest. Tot ik vijf jaar geleden mijn huidige echtgenoot tegenkwam. Ik heb een positief zelfbeeld, heb geen moeite met nieuwe situaties, spiegel mij niet aan niemand, kortom ik hou van mezelf.
Mijn valkuil is tweeledig: ik werk hard omdat ik mijn werk heeeel leuk vind, maar gebruik daarbij zoveel energie dat ik vaak heel moe ben en in mijn vrije tijd snel uitgeput raak. Dit compenseer ik door meer te eten, hetgeen in twee jaar tijd heeft geleid tot een aanwinst van 15 kilo. Daarbij zijn mijn echtgenoot en ik van het Bourgondische type.
Doe het rustiger aan zou je zeggen, maar de aard van het beestje is gaan met die banaan. Nu begin ik allerlei fysieke kwaaltjes te ontwikkelen, waar ik niet gelukkig van word.
Ik zou een stappenplan moeten bedenken, waarbij ik meer rustmomenten inbouw en zou meer moeten bewegen. Zit dus in de spreekwoordelijke vicieuze cirkel. Ik heb een verbale schop onder de kont nodig. Graag uw advies.
Bij voorbaat dank.
Deveza

Het advies
Beste Deveza,
Je hebt het antwoord zelf al opgeschreven; je weet precies wat je moet doen. Voor ik daar verder op in ga: je zegt dat je altijd een emotionele eter wás. Je moeheid compenseren met meer eten is echter een typische vorm van emotioneel eten. Zou het kunnen dat je eten aanziet voor uitrusten?
Des te meer reden om te zorgen dat je op andere manieren meer rust vindt. In de online training ‘Denk je slank’ wordt hier ook uitgebreid aandacht aan besteed.
Een stappenplan, zoals je zelf al voorstelt, heeft de grootste kans van slagen als je eerst kleine deelstappen bedenkt. ‘Rustiger aan doen’ is een grote, abstracte stap. Een eerste, kleine stap zou kunnen zijn: elke dag een kleine, concrete pauze inlassen in je werkdag. Bijvoorbeeld door áltijd om 13.00 uur buiten een rondje van tien minuten te lopen. Bedenk iets wat je daaraan herinnert; de wekker op je telefoon of een melding in Outlook bijvoorbeeld.
Als deze nieuwe gewoonte er na een paar weken in begint te slijten, kun je een volgende deelstap bedenken. Bijvoorbeeld: altijd bij thuiskomst even tien minuten op de bank of op bed gaan liggen, alleen, om de werkdag van je af te laten glijden. Op dezelfde manier kun je ‘meer bewegen’ concreet maken. Succes!
Groet, Tatjana van Strien
• Psycholoog Tatjana van Strien, van de Radboud Universiteit Nijmegen, is deskundige op het gebied van overgewicht, eetgedrag en afvallen. Neem een kijkje op haar site.