De vraag
Ik durf mijn seksuele fantasie niet te delen met mijn vriendin
Ik ervaar genot bij het idee om vastgebonden te worden aan een stoel en te moeten toekijken hoe mijn vriendin de liefde bedrijft met twee mannen tegelijkertijd. Die opwinding is zo groot, echter zou ik het nooit durven te vragen of dit zelfs te delen met mijn vriendin. Ik zou het omgekeerd niet kunnen voorstellen en het onderwerp is een echt taboe.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Waarom zo bang zijn voor je fantasie? Je hoeft er toch niets mee? Sommige scenario’s zijn heel goed om opwinding te genereren maar het is niet zo handig ze in praktijk te brengen.
Zoek op internet eens naar sites met seksuele fantasie en je zult zien dat heel veel mensen geprikkeld worden door onmacht, drang en dwang, geweld, seks met meerdere mensen tegelijk enzovoort.
Of vraag je (groot)ouders eens of ze de boeken van Nancy Friday nog ergens in een kast hebben staan, boeken met fantasieën die decennia geleden lieten zien dat vrouwen ook over van alles en nog wat erotisch dagdroomden. Dromen over bondage maakt je geen SM’er.
Dromen over drang maakt je geen verkrachter of willig slachtoffer. Fantasie werkt het best (opwinding en plezier) als je hem jezelf toestaat en tegelijkertijd weet dat je hem nooit in praktijk hoeft te brengen. Als je er méér last van wilt gaan krijgen, moet je hem jezelf verbieden maar tegelijkertijd ook hopen dat je hem in praktijk kunt brengen.
Dat laatste is wat veel van mijn ’seksverslaafde’ patiënten doen: heel veel bezig zijn met iets dat ze niet willen, waar ze met niemand over praten en waardoor ze steeds meer onrust opbouwen, om dan verbaasd te zijn als ze dingen gaan doen waar ze later spijt van hebben.
Wat je ook kan helpen is om je vriendin wat meer inzicht te geven in je denkbeelden. En dan bedoel ik eigenlijk niets eens zozeer de inhoud van je fantasie (jij vastgebonden, zij met twee mannen) maar vooral wat je er nog meer over zegt in je vraag: dat je het beschamend vindt, dat je het nooit echt zou willen doen.
Je hoeft haar niets te vragen over deze fantasie, je kunt haar iets vertellen. Misschien heeft zij ook beelden die ze best wil delen, misschien vindt ze jou fantasie raar of bedreigend, maar dan kun je haar toch geruststellen? Zaken als deze kunnen delen met elkaar hoort bij een volwassen relatie.
Het delen van een schaamtevolle fantasie is bovendien een goede manier om hem te normaliseren: binnenhouden en herhalen maakt een verlangen sterker en schaamtevoller, openen maakt die druk vaak minder.