De vraag
Trouw aan mezelf in mijn relatie
Beste Jolet,
Na elf jaar heb ik een relatiepauze aangevraagd, omdat ik niet weet of ik nog van mijn vriend houd. Deze pauze voelt als een bevrijding. Bij mijn vriend verval ik in een gedragspatroon dat ik niet altijd prettig vind. Ik houd mijn mond voor de lieve vrede. Kan ik leren om mezelf trouw te blijven, of moet ik de relatie beëindigen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik snap uw aarzeling. Die elf jaar samen kan wel degelijk een basis zijn om op door te gaan. Het is goed dat u de wisselwerking ziet tussen u en uw vriend. De volgende stap is: zie onder ogen wat u zelf anders kunt doen. U hebt blijkbaar een hekel aan ruzie, maar in een liefdesrelatie is die af en toe broodnodig.
Leer ruziemaken! Wees eerlijk over wat u wilt, en nodig uw vriend uit om hetzelfde te doen. Als u opener gaat communiceren kan de relatie misschien weer gaan sprankelen. Ruzie verstoort weliswaar de lieve vrede, maar kan de relatie warmer en hechter maken. Het boek Liefde is een werkwoord van Alfons Vansteenwegen (Lannoo) kan u helpen.
• Hebt u relatieproblemen, knellende familiebanden of een lastige collega? Vraag Jolet om raad! Jolet Plomp selecteert maandelijks vijf vragen en beantwoordt deze op de website en in Psychologie Magazine. Uw naam wordt niet gepubliceerd.