De vraag
Ik durf mijn plannen niet waar te maken
Beste Jolet,
Ik sta momenteel een beetje stil. Via loopbaanbegeleiding, trainingen, tests en boeken heb ik uitgezocht welke kant ik op wil met mijn leven. Ik weet nu precies wie ik ben en wat ik wil. Dat is fijn. Maar alle pogingen om mijn wensen in vervulling te laten gaan, op het gebied van huis, relatie, werk, mislukken.
Dat demotiveert me zeer. Bovendien – en dat klinkt misschien tegenstrijdig – ben ik door al dat ‘zoeken naar mezelf’ juist nog faalangstiger geworden. Het benauwt me dat ik nu met mijn plan in de hand alles moet gaan waarmaken. Ik zie steeds beren op de weg. Hoe kan ik mijn doelen bereiken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Eerst een vraag: hoe realistisch zijn die doelen? Of zijn het meer wensen? Legt u de lat niet te hoog? Ik vraag me af of uw plan voldoende nuchter en praktisch is. Dan een tip: begin met de allerkleinste eerste stap. Pak niet alle drie de terreinen – huis, relatie, werk – tegelijk aan. Zoek naar een eerste stap die u al snel voldoening en plezier geeft. Dan levert het uitvoeren van uw plan u direct ook zelfbevestiging op.
Misschien is uw angst om te veranderen reëel, bijvoorbeeld omdat het te zwaar voor u is. Dan moet u ernaar luisteren. Maar misschien verhindert de angst u een stap te zetten die goed voor u is. In dat geval moet u zichzelf dwingen de drempel over te gaan, eventueel met hulp van anderen – vrienden, een therapeut. Kijk ook naar uw verleden om te weten hoe reëel uw angst is. Hoe kwam u tot nu toe tot veranderen? Herhaal wat u vroeger heeft geholpen.
Tot slot: stilstaan is geen zonde, er valt in het hier en nu ook al veel te genieten.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp