De vraag
Ik doe naar tegen mensen van wie ik houd
Beste Jolet,
Ik heb een probleem met hoe negatief ik doe. Vooral op de mensen van wie ik houd, kan ik moeilijk warm reageren – ik heb snel kritiek en ik zit ze erg op de huid. Vermoedelijk doe ik zo doordat ook mijn moeder zo is. Ik heb me veel gestoord aan haar negatieve houding; ik vind het vreselijk dat ik net zo doe als zij. Mijn man heeft ook veel moeite met mij en overweegt een scheiding. Vriendinnen begrijpen dit niet van hem, zij vinden mij heel sociaal. Maar zij weten niet hoe ik thuis ben.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het gebeurt vaak dat mensen in de liefde elementen uit de relatie met hun moeder herhalen. De oplossing is: vertrouwen, durven loslaten. Zo hebt u de neiging ontwikkeld om geliefden streng te behandelen. Het zal niet makkelijk zijn, maar uw liefdesrelaties worden warmer als u die strenge controle kunt loslaten. Aanvankelijk zal dat angstig aanvoelen – daarom kan het helpen als u uw zelfvertrouwen kunt verstevigen. Als het u niet alleen lukt, dan misschien wel met een therapeut. U kunt ook baat hebben bij een cursus mindfulness, een aandachtgerichte meditatietechniek die zelfacceptatie combineert met ontspanning (zie internet voor een adres in uw buurt). Ook uzelf zult ervan genieten als u ‘warmer’ in het leven kunt staan.
De eerste stap naar verandering hebt u al gezet door dit dappere, realistische zelfinzicht. Het komt vast goed als u zo doorgaat. Misschien wil uw man wel mee naar een therapeut?