De vraag
Ik denk dat anderen mij niet aardig vinden
Beste meneer Terluin,
Heel graag zou ik verlost willen worden van mijn eeuwige achterdocht. Kijkt iemand me op een bepaalde manier aan, of als iemand in gesprek blijft met een ander, terwijl ik erbij sta dan denk ik altijd ‘Zie je wel, ze moeten me niet’, of ‘Ze vinden me niet aardig’.
Ik zou hier zo graag vanaf willen. Ik probeer steeds te denken: ‘ik weet niet wat een ander denkt’, maar dat negatieve gevoel blijft sterker.
Ben ik een hopeloos geval?
Met vriendelijke groeten,
Magda

Het advies
Dag Magda,
Volgens mij bestaan hopeloze gevallen niet als het om mensen gaat. Wij mensen zijn immers in staat altijd weer nieuwe manieren van kijken te ontwikkelen en ons leven daarmee een andere kant op te sturen. En dat is wat ik jou ook zou willen meegeven.
Het zou natuurlijk interessant zijn om in het hoofd van andere mensen te kunnen kijken om te zien wat ze nu werkelijk denken (en of het klopt wat jij denkt dat ze denken), maar die mogelijkheid hebben we niet. In plaats daarvan kunnen we ons wel meer bewust worden van het feit dat wij vaak de dingen zien zoals wij ze wíllen zien. En dat is dus niet perse de manier waarop ze ook daadwerkelijk zijn.
Jouw achterdocht zou wel eens kunnen voortkomen uit eerdere ervaringen die jij hebt opgedaan met achterdocht en gebrek aan vertrouwen in je naaste omgeving. Als dat maar pijnlijk genoeg is geweest, bestaat al gauw de neiging om het met ons mee te dragen en het anderen als het ware op te plakken.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar probeer eens om bij mensen te checken of wat jij denkt over wat zij denken ook klopt. Dat doen we vaak niet omdat het een beetje vreemd gedrag is, maar je zult zien dat veel mensen je best een kijkje in hun denkwereld willen gunnen als je ze maar vriendelijk en niet-beschuldigend tegemoet treedt. En jou geeft het dan meteen duidelijkheid of je het al dan niet bij het rechte eind hebt. Probeer het maar eens.
Groet,
Rinze
• Veranderingscoach Rinze Terluin nodigt u uit op een nieuwe manier te kijken naar grote veranderingen in uw leven. Neem ook een kijkje op de website van veranderingscoach Rinze Terluin www.loslaten.nl