De vraag
Ik ben niet dominant, maar iedereen denkt van wel
Dag Roos,
Mijn vraag is er eentje waar ik al lang tegen aan loop. Ik ben aanwezig! Ik hoor het in iedere baan weer. Nee ik ben niet vervelend of doe mijn werk niet goed, maar ik ben aanwezig. Ik ben vrolijk, een aardige collega, maar aanwezig. Geen grijze muis en al kleed ik mij nog zo ingetogen, ze pikken me er altijd uit.
Ik ben in een paar banen ingehuurd om bepaalde zaken op te zetten. Een afdeling naar een hoger plan tillen etc. Wanneer ik echter mijn werk doe dan was dat achteraf toch niet helemaal zo bedoeld. Dat kan liggen aan het verkeerd informeren van mij of wellicht verdenken ze mij van te grote dadendrang omdat ik AANWEZIG ben.
Hoe dan ook het hindert me inmiddels behoorlijk, vooral ook omdat het mij inmiddels vier keer mijn baan gekost heeft. Ik moet nu ook weer op zoek. Hoewel de werkgever vaak wel het boetekleed aantrekt en zegt gewoon niet goed nagedacht te hebben over de functie die ik moet vervullen, is het heel erg belastend voor mij.
Ik ben niet dominant, maar het wordt wel gedacht. Ik heb helemaal niet de drang iedereen naar mijn hand te zetten. Ik ben geen bedreiging, maar sommige mensen denken van wel. Vaak zijn dit weliswaar de onzekere types, maar toch. Ik weet het echt niet meer.
Lastig uiteraard zo’n vraag omdat u mij niet kent, maar ik zal de enige niet zijn met dit probleem. Er komt nog bij dat ik gewoon vaak oplossingen voor zaken weet en iemand ben die ook actie onderneemt en niet toe blijft zien. Nu is het natuurlijk makkelijk om te zeggen: ‘Meid doe een beetje rustiger aan’, maar dan ben ik mezelf niet meer. En zo heftig ben ik naar mijn idee ook niet. Help!!! Ik weet het niet meer. Ik heb meerdere malen hulp gezocht, maar iedereen zegt dat ik prima in orde ben zoals ik ben. Jaja!!!
Vriendelijke groet
Monica

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Monica,
Er is kennelijk een verschil tussen hoe mensen jou ervaren en jouw bedoelingen. Je schrijft dat je niet dominant bent, anderen niet wilt bedreigen of naar je hand zetten, maar dit wordt door sommige mensen wel zo ervaren. Je bent actief, draagt oplossingen aan en kunt niet goed passief toezien. Dat zijn allemaal prima kwaliteiten, maar dit wordt door anderen kennelijk soms ervaren als bemoeizuchtig of overheersend.
Ik denk zeker niet dat de oplossing is om dan maar passief te worden want dat zit niet in je, maar misschien kun je wel een vorm vinden waarmee je anderen meer ruimte geeft en meer in hun waarde laat. Want ik denk dat dat het probleem is: dat je, ook al bedoel je dat niet zo, vaak anderen te weinig ruimte geeft of ze het idee geeft dat jij het beter weet.
Je bereikt veel meer als je bijvoorbeeld eerst goed luistert naar wat de ander te zeggen heeft voordat je in actie komt, als je kijkt wat het effect van jouw gedrag op de ander is, en als je ook eens je eigen twijfels en onzekerheden laat zien. Als je dat doet maak je echt contact met anderen en dan heb je uiteindelijk veel meer impact!
vriendelijke groeten,
Roos Vonk
Hoe kom ik over? Weet u wat u oproept bij anderen? Kunt u feedback open en onbevangen incasseren, ook als u pittige oordelen te verwerken krijgt? Plusabonnees kregen advies van eerste-indruk-expert Roos Vonk.
Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie en heeft een bureau voor training, coaching en advies.
Neem ook een kijkje op de site van Roos Vonk: www.vonkzelfbepaling.nl