De vraag
Hoe kan ik solliciteren ondanks mijn aanvallen?
Beste Jolet
Over een tijdje ben ik klaar met mijn studie sociaal-pedagogische hulpverlening. Ik wil daarna graag gaan werken, maar weet niet of dat gaat lukken. Ik heb last van spanningsaanvallen door een trauma (ziet eruit als epilepsie) en kom onzeker over op vreemde mensen. Dat zijn dus al twee punten waarop ik afgewezen kan worden tijdens een sollicitatie. Ik zie ook erg op tegen het werken in een team, omdat ik moeite heb met sociale situaties. Ik merkte in mijn stages dat het contact met de kinderen die ik help, wél makkelijk en goed verloopt. Mijn vraag is of u me advies kunt geven over wat ik kan doen om toch een baan te vinden die bij me past. In therapie ben ik al.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Werken zal uw zelfvertrouwen zeker doen groeien en uw onzekerheid verminderen. Maar hoe komt u aan die eerste baan? U bent typisch iemand die men eerst moet leren kennen voordat u op waarde wordt geschat. De beste weg is daarom: via de mensen die u al kennen. Kunt u terecht op de plek waar u stage liep? Of kunnen stagebegeleiders of docenten u helpen? U kunt ook in een andere, lagere baan beginnen te werken bij een bepaalde instelling en dan later binnen het bedrijf opklimmen. Dan kennen de leidinggevenden en de personeelschef u al.
Zoek voor het begin van uw loopbaan naar functies die niet al te veel spanning oproepen; ik raad u af om te gaan werken met kinderen met een al te traumatisch verleden. Het helpt als u een sollicitatietraining volgt waar u gesprekstechnieken kunt oefenen. Mocht u werkloos raken, dan kunt u ook bij het cwi om extra begeleiding vragen. U bent gebaat bij kleine stapjes voorwaarts. Schaam u niet – veel jonge mensen doen er jaren over om een passende baan te vinden.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, juni 2007