De vraag
Ben ik te introvert om te solliciteren?
Beste Jolet
Het is mijn droomwens om bij een marktonderzoeksbureau te werken. Daarom heb ik al bij diverse bureaus in mijn regio gesolliciteerd, maar steeds krijg ik hetzelfde antwoord: ‘Wij twijfelen niet aan je capaciteiten, maar je komt nogal introvert over, en dat past niet goed in ons team.’ Het klopt dat ik een rustig persoon ben, met name bij mensen die ik niet ken. Wanneer mensen mij eenmaal beter kennen, zijn ze vaak verrast door mijn zelfverzekerdheid. Maar ja, het lukt mij blijkbaar niet om dit tijdens een sollicitatiegesprek uit te stralen. Moet ik die droombaan maar vergeten? Mag een introvert alleen ‘saaie’ banen uitoefenen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Extraversie wordt inderdaad vaak overgewaardeerd bij de eerste kennismaking en introversie wordt ten onrechte geassocieerd met onzekerheid en verlegenheid. Introverten zijn minder dominant in gezelschap dan extraverten; ze reageren wat bedachtzamer. Maar ze zijn niet bang voor mensen en het ontbreekt ze ook niet aan vertrouwen in zichzelf.
Introversie betekent in feite: gericht zijn op prikkels van binnenuit. Er is ook een verschil in energiemanagement: extraverten krijgen energie van een kroegbezoek, introverten komen juist op adem door de stilte te zoeken. Introverten kunnen over het algemeen goed doordenken, ze gebruiken hun verbeeldingskracht en ze kunnen beter solistisch werken dan extraverten (die dan hun energiebron kwijt zijn). Ze zijn net zo sociaal als hun extraverte collega’s en ze kunnen bijvoorbeeld ook best presentaties houden. Lang geen slechte eigenschappen in het marktonderzoek.
Wanhoop niet, want gespreksvaardigheden voor het solliciteren zijn heel goed aan te leren. Zoek een groepstraining waar veel wordt geoefend, daar kunt u uw eigen stijl vinden. Vele instanties verzorgen dat soort trainingen – afhankelijk van de regio. Kijk ook eens op www.leren.nl, onder ‘loopbaan’ vindt u goede tips. Als u eenmaal weet hoe u kunt laten zien wat u waard bent, dan hoeft u uw droombaan vast niet op te geven.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, november 2006