De vraag
Ik ben bang dat ik geen kinderen kan krijgen
Beste Jolet,
Ik ben net afgestudeerd, 24 jaar, en heb een onregelmatig menstruatiepatroon. Ik heb geen vaste relatie en kinderen zijn niet aan de orde. Toch ben ik al jaren bang dat ik geen kinderen kan krijgen. Na enkele kleine onderzoeken vertelde de huisarts dat ik wel zwanger kan worden, maar misschien wat moeilijker. Maar ik voel me niet gerust. Ik ken veel verhalen van vrouwen die onvruchtbaar bleken, soms met hetzelfde menstruatieprobleem als ik.
Mijn angst beheerst (nog) niet mijn leven en is niet dagelijks aanwezig, maar ik denk hier vaak aan. Kan ik wel gelukkig worden als ik geen kinderen krijg? Willen mannen me dan wel? Ik ben bang voor wat de toekomst brengen zal. Ik weet niet hoe ik met deze angst moet omgaan. Is het wel goed hier nu al zo veel mee bezig te zijn? Moet ik me uitgebreider laten onderzoeken of moet ik me erbij neerleggen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
U zit in een moeilijk parket. U kunt er pas achter komen of u vruchtbaar bent door te proberen zwanger te worden, maar dat is momenteel niet aan de orde. Ik kan me goed voorstellen dat u graag wat zekerheid zou willen krijgen. Daarom adviseer ik u een tweesporenbeleid: medisch onderzoek en psychologische begeleiding. Honderd procent zekerheid zal geen dokter u kunnen geven, helaas.
Uw angst is ongewoon voor de gemiddelde 24-jarige vrouw. Komt dat doordat u toevallig iemand in de nabije omgeving hebt met dit probleem? Het lijkt wel alsof u het gevoel hebt dat uw hele bestaan afhangt van de vraag of u moeder kunt worden. Het zou u veel rust geven als uw zelfgevoel een breder fundament kreeg – bijvoorbeeld in een beroep, hobby’s, vriendschap en in de liefde. Als u steviger in het leven staat, zal de kwestie van het moederschap makkelijker te hanteren zijn. Mijn advies is dus: praat verder met de dokter, en werk intussen aan een steviger zelfvertrouwen.
Jolet Plomp