De vraag
Ik ben bang dat ik ga stotteren
Geachte heer Meulenbeek,
Wat kan ik het beste doen als ik angst heb – op het werk – om gebeld te worden? De angst is dat ik bang ben dat ik bij het opnemen van de telefoon ga stotteren. Ik kan ineens niet meer “goedemorgen met fa…..” zeggen. De woorden stokken als het ware in mijn keel. Hoe voorkom ik dat dit gebeurt? Het stotteren gebeurt daadwerkelijk omdat ik er zo bang voor ben. De paniek slaat als het ware toe als de telefoon gaat… Dit zelfde gebeurt ook als ik in een groepje op het werk wat moet zeggen…
A. van Laren

Het advies
Beste A. van Laren,
Van uzelf eisen dat u niet stottert maakt het alleen maar moeilijker. Terecht merkt u op dat de angst voor het stotteren de kans dat het gebeurt doet toenemen. Wanneer dan de telefoon gaat, bent u waarschijnlijk zo bezig met de spanning die u voelt en het ‘gevecht’ met uzelf om maar niet te stotteren, dat de spanning en de angst toenemen. Daarmee ook de kans dat u gaat stotteren.
• Tips voor het omgaan met sociaal fobische klachten
Accepteren dat u soms stottert of andere lichamelijke sensaties heeft, kan de spanning al doen verminderen. Accepteren betekent echter niet dat u zich erbij neer hoeft te leggen. Goed leren ontspannen bijvoorbeeld met ontspanningoefeningen kan u helpen in dergelijke situaties minder gespannen te zijn.
• Ook het leren uw aandacht niet geheel op uzelf maar ook op de buitenwereld te richten kan helpen. Probeer goed te luisteren naar wat de ander zegt en reageer daarop. Dan zal het gesprek met de ander ook beter verlopen.
• De gedachten die u heeft over het stotteren of andere lichamelijke sensaties en de reacties van anderen daarop zijn mogelijk erg negatief. Maar kloppen die gedachten wel met de werkelijkheid en helpen die gedachten u minder gespannen te zijn? Vraag het eens aan anderen. Vaak is het zo dat anderen niet eens merken dat iemand erg gespannen is en wanneer ze het wel merken is de gedachte over die persoon meestal niet zo negatief als de persoon zelf denkt.
• Verder is veel oefenen belangrijk. Oefen eerst met makkelijke situaties (bijvoorbeeld u speelt met een vriend de situatie dat u op uw werk wordt gebeld vele keren na). Wanneer u meer vertrouwen hebt gekregen, oefen dan met steeds moeilijkere situaties.
• Wilt u meer ondersteuning: bij verschillende instellingen voor de geestelijke gezondheidszorg (afdeling preventie) worden cursussen gegeven voor mensen die angstklachten hebben in het contact met anderen.
Vriendelijke groet,
Peter Meulenbeek
Geen paniek! Uw hart gaat sneller kloppen, u wordt licht in uw hoofd en het zweet breekt u uit... Gelukkig zijn paniekklachten goed te behandelen. Plusabonnees mailden met paniekexpert Peter Meulenbeek, onderzoeker bij het Trimbos-instituut en GZ-psycholoog bij GGNet in Doetinchem.
Kijk hier voor informatie over de cursus Geen Paniek
www.cursusgeenpaniek.nl