De vraag
Doodsbang dat ik weer op de rem trap
Drie jaar geleden had ik een paniekaanval in de auto en trapte toen keihard op de rem. Ik schreef het toe aan stress, want ik beleefde een moeilijke tijd. Sindsdien ben ik doodsbang dat ik weer op de rem trap. Ik ben superalert in de auto, wil geen bijrijders naast me hebben en probeer de snelweg te mijden. Ik durf ook geen tempo te maken. Ik heb een aantal hypnotherapie-sessies gehad, maar die hielpen niet echt. Wat helpt wel?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is heel dapper dat u na die paniekaanval weer bent gaan rijden. Als u de auto was gaan vermijden, was uw angst vermoedelijk verergerd. Heeft u het gevoel dat het vooral de herinnering is aan die traumatische gebeurtenis die u dwarszit? Dan zou een behandeling met versnelde oogbewegingen kunnen helpen; zie emdr.nl.
Daarnaast zal het u helpen om beter te leren omgaan met stress en zorgen. Mentalvitaal.nl en Psychologie Magazine hebben daarvoor goede online trainingen, en uw huisarts kan u adviseren over hulp in de buurt.