De vraag
Ik raak in paniek bij de gedachte dat er iets is met mijn moeder of man gebeurt
Beste Ursela,
Ik ben altijd bang dat er iets ergs gebeurt met mijn moeder of man. Als ik ze niet kan bereiken of geen berichtje terugkrijg, raak ik langzamerhand in paniek. Ik zie de gekste dingen voor me, van auto-ongelukken tot moordpartijen en ben ervan overtuigd dat er iets vreselijks met ze is gebeurd.
Ik weet met mijn verstand dat de kans op zoiets niet groot is. Ik probeer mezelf te kalmeren door te bedenken dat als er echt iets gebeurd, ik allang bericht zou hebben gekregen, maar het helpt toch niet. Mijn gedachten gaan met me op de loop en ik krijg er geen grip meer op.
Ik voel enorm de behoefte om te gaan huilen, mijn stemming wisselt per minuut van boos tot verdrietig. Ik word zelfs onredelijk boos op mijn moeder en man maar dat vertel ik ze niet. Ik wil ze niet nog meer belasten, want ik dwing ze er bijna toe om altijd bereikbaar te zijn voor mij. Dus blijf ik er zelf mee zitten. Het gebeurt niet op gezette tijden, maar soms ineens grijpt de blinde paniek mij naar de keel.
Denk je dat het misschien mogelijk is om van deze gedachten af te komen of deze onder controle te krijgen?
Liefs,
Hélène

Het advies
Beste Hélène,
Jouw gevoelens zijn heel herkenbaar. Een ieder die liefheeft is ook weer bang deze liefde te verliezen. Bang dat zijn/haar geliefden iets zal overkomen. Gevoelens waar iedereen anders mee omgaat. Sommigen kunnen deze angsten goed van zich afzetten, blijven rationeel denken, zoeken direct afleiding. Anderen laten ongewild de onheilsgedachten zó hun leven beheersen, dat ze alleen nog maar tegen wil en dank paniekachtig kunnen reageren.
Dat je van deze gevoelens van beklemming af wilt en onder controle wilt krijgen, is dan ook heel begrijpelijk. Een gesprek met jouw huisarts zou daarom een goed begin zijn. Vraag een dubbel/drievoudig consult aan, waarbij je in alle rust jouw levenslijn en huidige angstgedachten kunt uitleggen, waarna jullie samen bespreken welke behandelingsstappen mogelijk zijn. Eventueel kun je ook altijd nog een second opinion aanvragen, opdat je ervan overtuigd raakt dat je de juiste weg kiest. Met jouw geliefden kun je afspraken maken, waarin ze jou laten weten dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Hélène, met de juiste specialistische hulp zal het jou zeker lukken jouw gedachten onder controle te krijgen. Tot het zover wens ik je veel succes toe. En nog veel levensgeluk samen met je man én je moeder gewenst.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com