De vraag

Hoogbegaafd en dyslectisch, wat nu?

Hoi Lianne,
Mijn zoon is in groep 4 getoetst op zijn rekenniveau en had toen al het niveau van een kind in groep 6. Hij is dyslectisch, dus met taal zat hij eerder op het niveau van een kind in groep 3. Is het verstandig om dan minder tijd aan rekenen te geven en meer tijd aan taal?

De intern begeleider wil niet dat hij gaat rekenen in een rekenboek van de volgende klas, want ze weet niet wat ze hem dan moet aanbieden als hij het rekenboek van groep 8 uit heeft. Moet een intern begeleider dan niet juist zorgen voor stof die hij daarna kan doen?

Vriendelijke groet,
Lara

Het advies

Beste Lara,
Dyslexie komt net zo vaak voor bij kinderen die hoogbegaafd zijn als bij kinderen die dat niet zijn. Het is een geluk dat jullie het al vroeg ontdekt hebben, want vaak maskeert de hoogbegaafdheid de dyslexie, en omgekeerd, en wordt bij een kind, dat eigenlijk twee ‘problemen’ heeft, geen enkel probleem geconstateerd, wat later in de schoolloopbaan tot veel grotere problemen kan leiden. Het feit dat hij zo snel is met rekenen geeft wat ruimte om wat meer aandacht te geven aan zijn taalontwikkeling.

Aan de andere kant is het voor zijn plezier op school ook belangrijk dat hij de kans krijgt zich verder te ontwikkelen in zijn rekenvaardigheden. Het argument van de intern begeleider lijkt weinig te maken te hebben met de ontwikkeling van uw zoon.

Het is niet de bedoeling, of zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn, dat de ontwikkeling van het kind zich moet aanpassen aan het schoolprogramma. Het is wel goed van te voren te bedenken hoe hij op rekengebied wordt uitgedaagd: wordt hij versneld, dan moet duidelijk zijn wat er gebeurt als hij de hele basisschoolstof heeft doorlopen.

Er kan ook gekozen worden voor verrijking. De stichting Vierkant voor Wiskunde (http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/index.html) biedt verrijkingsstof voor getalenteerde jongeren. Ook via het informatiepunt hoogbegaafden (

(www.infohoogbegaafd.nl) is voldoende verrijkingsmateriaal te verkrijgen.

vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Deel dit artikel:
10 september 2009 | Laatst gewijzigd op 26 maart 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Interview

‘Computers horen niet op school, net zomin als alcohol’

Hoe meer kennis er in ons brein zit, hoe meer er nog bij kan. Vandaar dat kinderen gewoon gedegen mo...
Lees verder
Branded content

Terug naar je eigen natuur

In plaats van blootsvoets over de steppe te rennen, wonen we in flats, zitten we achter een beeldsch...
Lees verder
Artikel

Zo krijg je sportzin

Geen zin om te sporten? Volgens Yale-wetenschappers is een motivatiedip heel normaal.
Lees verder
Artikel

Zo krijg je sportzin

Geen zin om te sporten? Volgens Yale-wetenschappers is een motivatiedip heel normaal.
Lees verder
Advies

Hoogbegaafde student kan niet plannen

Geachte mevrouw Hoogeveen, Bij mij is al vroeg vastgesteld dat ik hoogbegaafd ben, gelukkig maar, da...
Lees verder
Artikel

Is meten ook weten?

Op de lagere school bepaalt de Cito-score het type vervolgonderwijs van een kind. Een paar jaar late...
Lees verder
Advies

Mijn zoon van twaalf is bang ’s nachts

Misschien heb ik niet het ‘goede’ soort probleem, maar ik stel mijn vraag toch maar. Mij...
Lees verder
Advies

Mijn zoon (6) gedraagt zich als een beginnende puber

Beste Lieve, Mijn zoontje van bijna 6 lijkt regelmatig op een beginnende puber. Hij is zeer snel gef...
Lees verder
Interview

Is onderzoek naar de leerachterstand van allochtonen wel nod...

Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse kinderen hebben gemiddeld een flinke achterstand op de basisscho...
Lees verder
Artikel

Lief zijn voor je zusje!

Niet stelen, niet liegen en respect hebben voor anderen: we hopen allemaal dat onze kinderen zullen ...
Lees verder
6076