De vraag
Hoogbegaafd en dyslectisch, wat nu?
Hoi Lianne,
Mijn zoon is in groep 4 getoetst op zijn rekenniveau en had toen al het niveau van een kind in groep 6. Hij is dyslectisch, dus met taal zat hij eerder op het niveau van een kind in groep 3. Is het verstandig om dan minder tijd aan rekenen te geven en meer tijd aan taal?
De intern begeleider wil niet dat hij gaat rekenen in een rekenboek van de volgende klas, want ze weet niet wat ze hem dan moet aanbieden als hij het rekenboek van groep 8 uit heeft. Moet een intern begeleider dan niet juist zorgen voor stof die hij daarna kan doen?
Vriendelijke groet,
Lara

Het advies
Beste Lara,
Dyslexie komt net zo vaak voor bij kinderen die hoogbegaafd zijn als bij kinderen die dat niet zijn. Het is een geluk dat jullie het al vroeg ontdekt hebben, want vaak maskeert de hoogbegaafdheid de dyslexie, en omgekeerd, en wordt bij een kind, dat eigenlijk twee ‘problemen’ heeft, geen enkel probleem geconstateerd, wat later in de schoolloopbaan tot veel grotere problemen kan leiden. Het feit dat hij zo snel is met rekenen geeft wat ruimte om wat meer aandacht te geven aan zijn taalontwikkeling.
Aan de andere kant is het voor zijn plezier op school ook belangrijk dat hij de kans krijgt zich verder te ontwikkelen in zijn rekenvaardigheden. Het argument van de intern begeleider lijkt weinig te maken te hebben met de ontwikkeling van uw zoon.
Het is niet de bedoeling, of zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn, dat de ontwikkeling van het kind zich moet aanpassen aan het schoolprogramma. Het is wel goed van te voren te bedenken hoe hij op rekengebied wordt uitgedaagd: wordt hij versneld, dan moet duidelijk zijn wat er gebeurt als hij de hele basisschoolstof heeft doorlopen.
Er kan ook gekozen worden voor verrijking. Op www.infohoogbegaafd.nl is voldoende verrijkingsstof voor getalenteerde jongeren te vinden.
vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen
• Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek