De vraag

Hoogbegaafd en dyslectisch, wat nu?

Hoi Lianne,
Mijn zoon is in groep 4 getoetst op zijn rekenniveau en had toen al het niveau van een kind in groep 6. Hij is dyslectisch, dus met taal zat hij eerder op het niveau van een kind in groep 3. Is het verstandig om dan minder tijd aan rekenen te geven en meer tijd aan taal?

De intern begeleider wil niet dat hij gaat rekenen in een rekenboek van de volgende klas, want ze weet niet wat ze hem dan moet aanbieden als hij het rekenboek van groep 8 uit heeft. Moet een intern begeleider dan niet juist zorgen voor stof die hij daarna kan doen?

Vriendelijke groet,
Lara

Het advies

Expert

Lianne Hoogeveen

Beste Lara,
Dyslexie komt net zo vaak voor bij kinderen die hoogbegaafd zijn als bij kinderen die dat niet zijn. Het is een geluk dat jullie het al vroeg ontdekt hebben, want vaak maskeert de hoogbegaafdheid de dyslexie, en omgekeerd, en wordt bij een kind, dat eigenlijk twee ‘problemen’ heeft, geen enkel probleem geconstateerd, wat later in de schoolloopbaan tot veel grotere problemen kan leiden. Het feit dat hij zo snel is met rekenen geeft wat ruimte om wat meer aandacht te geven aan zijn taalontwikkeling.

Aan de andere kant is het voor zijn plezier op school ook belangrijk dat hij de kans krijgt zich verder te ontwikkelen in zijn rekenvaardigheden. Het argument van de intern begeleider lijkt weinig te maken te hebben met de ontwikkeling van uw zoon.

Het is niet de bedoeling, of zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn, dat de ontwikkeling van het kind zich moet aanpassen aan het schoolprogramma. Het is wel goed van te voren te bedenken hoe hij op rekengebied wordt uitgedaagd: wordt hij versneld, dan moet duidelijk zijn wat er gebeurt als hij de hele basisschoolstof heeft doorlopen.

Er kan ook gekozen worden voor verrijking. De stichting Vierkant voor Wiskunde (http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/index.html) biedt verrijkingsstof voor getalenteerde jongeren. Ook via het informatiepunt hoogbegaafden (

(www.infohoogbegaafd.nl) is voldoende verrijkingsmateriaal te verkrijgen.

vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Dit vind je misschien ook interessant

Recensie

Een geniale vader is niet alles

Eind vorige eeuw werden 217 kinderen geboren uit heel bijzonder donorzaad: dat van Nobelprijswinnaar...

Lees verder
Branded content

Niet meer moe, 7 tips voor meer vitaliteit

Na een lange werkdag ben je al snel geneigd op de bank te ploffen met de afstandsbediening en een gl...

Lees verder
Kort

Zo krijg jij meer moed

We hebben allemaal wel iets wat we graag zouden willen, maar niet durven. Dat kan van alles zijn: je...

Lees verder
Artikel

Eenzaam in een vreemde wereld – denken als een computer

Lees verder
Artikel

Zo komt een hoogbegaafd kind het best tot zijn recht

Lees verder
Advies

Is mijn superslimme zoontje lui?

Lees verder
Recensie

Intelligent met slecht rapport

Lees verder
Advies

Mijn hoogbegaafdheid leidt tot onzekerheid

Lees verder
Advies

Wat heb ik aan zo’n hoog IQ?

Lees verder