De vraag

Hoogbegaafd en dyslectisch, wat nu?

Hoi Lianne,
Mijn zoon is in groep 4 getoetst op zijn rekenniveau en had toen al het niveau van een kind in groep 6. Hij is dyslectisch, dus met taal zat hij eerder op het niveau van een kind in groep 3. Is het verstandig om dan minder tijd aan rekenen te geven en meer tijd aan taal?

De intern begeleider wil niet dat hij gaat rekenen in een rekenboek van de volgende klas, want ze weet niet wat ze hem dan moet aanbieden als hij het rekenboek van groep 8 uit heeft. Moet een intern begeleider dan niet juist zorgen voor stof die hij daarna kan doen?

Vriendelijke groet,
Lara

Het advies

Beste Lara,
Dyslexie komt net zo vaak voor bij kinderen die hoogbegaafd zijn als bij kinderen die dat niet zijn. Het is een geluk dat jullie het al vroeg ontdekt hebben, want vaak maskeert de hoogbegaafdheid de dyslexie, en omgekeerd, en wordt bij een kind, dat eigenlijk twee ‘problemen’ heeft, geen enkel probleem geconstateerd, wat later in de schoolloopbaan tot veel grotere problemen kan leiden. Het feit dat hij zo snel is met rekenen geeft wat ruimte om wat meer aandacht te geven aan zijn taalontwikkeling.

Aan de andere kant is het voor zijn plezier op school ook belangrijk dat hij de kans krijgt zich verder te ontwikkelen in zijn rekenvaardigheden. Het argument van de intern begeleider lijkt weinig te maken te hebben met de ontwikkeling van uw zoon.

Het is niet de bedoeling, of zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn, dat de ontwikkeling van het kind zich moet aanpassen aan het schoolprogramma. Het is wel goed van te voren te bedenken hoe hij op rekengebied wordt uitgedaagd: wordt hij versneld, dan moet duidelijk zijn wat er gebeurt als hij de hele basisschoolstof heeft doorlopen.

Er kan ook gekozen worden voor verrijking. De stichting Vierkant voor Wiskunde (http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/index.html) biedt verrijkingsstof voor getalenteerde jongeren. Ook via het informatiepunt hoogbegaafden (

(www.infohoogbegaafd.nl) is voldoende verrijkingsmateriaal te verkrijgen.

vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Deel dit artikel:
10 september 2009 | Laatst gewijzigd op 26 maart 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

‘Hoe voorkom ik die drama’s rondom huiswerk?’

Mijn dochter (15) begint altijd veel te laat met studeren. De dag voor een toets of examen raakt ze ...
Lees verder
Advies

‘Hoe voorkom ik die drama’s rondom huiswerk?’

Mijn dochter (15) begint altijd veel te laat met studeren. De dag voor een toets of examen raakt ze ...
Lees verder
Branded content

Privé: Zo geef je het ultieme cadeautje aan je geliefden

Juist nu we onze familie weinig zien, willen we écht iets voor ze betekenen. De feestdagen draaien ...
Lees verder
Branded content

Privé: Zo geef je het ultieme cadeautje aan je geliefden

Juist nu we onze familie weinig zien, willen we écht iets voor ze betekenen. De feestdagen draaien ...
Lees verder
Advies

Ze mist spannende seks

Mijn vriendin en ik hebben al zeven jaar een latrelatie. Ze wil mij als partner, maar ook parenclubs...
Lees verder
Advies

Ze mist spannende seks

Mijn vriendin en ik hebben al zeven jaar een latrelatie. Ze wil mij als partner, maar ook parenclubs...
Lees verder
Recensie

Een basis leggen voor de puberteit

Wie als kind een autoritaire ouder had, wil het zelf graag anders doen. Veel ouders laten hun kind d...
Lees verder
Artikel

De 5 levensfasen van je kind

Elk kind maakt bepaalde ontwikkelingsfasen met bijbehorende uitdagingen door. In elke fase lost het ...
Lees verder
Artikel

TIIk had kanker

Matijn (11): ‘In het begin was ik bang om dood te gaan. Maar bij de laatste chemo dacht ik: het ko...
Lees verder
Advies

‘Mijn kind is niet uitgenodigd’

Mijn zoon (8) is niet uitgenodigd op het feestje van een vriendje uit zijn klas. Hij heeft daar veel...
Lees verder
Artikel

Is meten ook weten?

Op de lagere school bepaalt de Cito-score het type vervolgonderwijs van een kind. Een paar jaar late...
Lees verder
Advies

Ik kom niet meer tot rust door de hoge werkdruk

Ik ben lerares op een basisschool, en de werkdruk wordt hier steeds hoger. Ik geniet echt van mijn w...
Lees verder
6076