Als abonnee ontvang je als één van de eersten de nieuwste Psychologie Magazine gratis thuisbezorgd.

De vraag

Hoogbegaafd en dyslectisch, wat nu?

Hoi Lianne,
Mijn zoon is in groep 4 getoetst op zijn rekenniveau en had toen al het niveau van een kind in groep 6. Hij is dyslectisch, dus met taal zat hij eerder op het niveau van een kind in groep 3. Is het verstandig om dan minder tijd aan rekenen te geven en meer tijd aan taal?

De intern begeleider wil niet dat hij gaat rekenen in een rekenboek van de volgende klas, want ze weet niet wat ze hem dan moet aanbieden als hij het rekenboek van groep 8 uit heeft. Moet een intern begeleider dan niet juist zorgen voor stof die hij daarna kan doen?

Vriendelijke groet,
Lara

Het advies

Beste Lara,
Dyslexie komt net zo vaak voor bij kinderen die hoogbegaafd zijn als bij kinderen die dat niet zijn. Het is een geluk dat jullie het al vroeg ontdekt hebben, want vaak maskeert de hoogbegaafdheid de dyslexie, en omgekeerd, en wordt bij een kind, dat eigenlijk twee ‘problemen’ heeft, geen enkel probleem geconstateerd, wat later in de schoolloopbaan tot veel grotere problemen kan leiden. Het feit dat hij zo snel is met rekenen geeft wat ruimte om wat meer aandacht te geven aan zijn taalontwikkeling.

Aan de andere kant is het voor zijn plezier op school ook belangrijk dat hij de kans krijgt zich verder te ontwikkelen in zijn rekenvaardigheden. Het argument van de intern begeleider lijkt weinig te maken te hebben met de ontwikkeling van uw zoon.

Het is niet de bedoeling, of zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn, dat de ontwikkeling van het kind zich moet aanpassen aan het schoolprogramma. Het is wel goed van te voren te bedenken hoe hij op rekengebied wordt uitgedaagd: wordt hij versneld, dan moet duidelijk zijn wat er gebeurt als hij de hele basisschoolstof heeft doorlopen.

Er kan ook gekozen worden voor verrijking. Op www.infohoogbegaafd.nl is voldoende verrijkingsstof voor getalenteerde jongeren te vinden.

vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek
Deel dit artikel:
10 september 2009 | Laatst gewijzigd op 7 april 2022

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Mijn dochter (9) treuzelt ’s ochtends zo…

Beste Eva, Het ochtendritueel is vaak een stressvolle tijd voor ouders van jonge kinderen. Aankleden...
Lees verder
Branded content

Waarom we altijd loyaal blijven aan onze ouders

‘Jongens huilen niet.’ Of: ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ In iedere familie w...
Lees verder
Artikel

Vijf ouders die geen contact meer met hun kind hebben

Alles wilde je doen voor het geluk van je kind. En dan komt er een dag waarop je kind je afwijst. Vi...
Lees verder
Artikel

Vijf ouders die geen contact meer met hun kind hebben

Alles wilde je doen voor het geluk van je kind. En dan komt er een dag waarop je kind je afwijst. Vi...
Lees verder
Artikel

De 5 levensfasen van je kind

Elk kind maakt bepaalde ontwikkelingsfasen met bijbehorende uitdagingen door. In elke fase lost het ...
Lees verder
Recensie

Een basis leggen voor de puberteit

Wie als kind een autoritaire ouder had, wil het zelf graag anders doen. Veel ouders laten hun kind d...
Lees verder
Advies

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen, Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, l...
Lees verder
Artikel

TIIk had kanker

Matijn (11): ‘In het begin was ik bang om dood te gaan. Maar bij de laatste chemo dacht ik: het ko...
Lees verder
Kort

Kleine geheugenwonders

Haalt uw 8-jarige graag herinneringen op aan zijn peuterjaren? Maak hem niet meteen uit voor fantast...
Lees verder
Verhaal

‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’

Te dikke tieners vallen vaak buiten de groep, ze worden gepest en zijn onzeker. Op zomerkamp leren z...
Lees verder
6076