Als abonnee ontvang je als één van de eersten de nieuwste Psychologie Magazine gratis thuisbezorgd.

De vraag

Hoogbegaafd en dyslectisch, wat nu?

Hoi Lianne,
Mijn zoon is in groep 4 getoetst op zijn rekenniveau en had toen al het niveau van een kind in groep 6. Hij is dyslectisch, dus met taal zat hij eerder op het niveau van een kind in groep 3. Is het verstandig om dan minder tijd aan rekenen te geven en meer tijd aan taal?

De intern begeleider wil niet dat hij gaat rekenen in een rekenboek van de volgende klas, want ze weet niet wat ze hem dan moet aanbieden als hij het rekenboek van groep 8 uit heeft. Moet een intern begeleider dan niet juist zorgen voor stof die hij daarna kan doen?

Vriendelijke groet,
Lara

Het advies

Beste Lara,
Dyslexie komt net zo vaak voor bij kinderen die hoogbegaafd zijn als bij kinderen die dat niet zijn. Het is een geluk dat jullie het al vroeg ontdekt hebben, want vaak maskeert de hoogbegaafdheid de dyslexie, en omgekeerd, en wordt bij een kind, dat eigenlijk twee ‘problemen’ heeft, geen enkel probleem geconstateerd, wat later in de schoolloopbaan tot veel grotere problemen kan leiden. Het feit dat hij zo snel is met rekenen geeft wat ruimte om wat meer aandacht te geven aan zijn taalontwikkeling.

Aan de andere kant is het voor zijn plezier op school ook belangrijk dat hij de kans krijgt zich verder te ontwikkelen in zijn rekenvaardigheden. Het argument van de intern begeleider lijkt weinig te maken te hebben met de ontwikkeling van uw zoon.

Het is niet de bedoeling, of zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn, dat de ontwikkeling van het kind zich moet aanpassen aan het schoolprogramma. Het is wel goed van te voren te bedenken hoe hij op rekengebied wordt uitgedaagd: wordt hij versneld, dan moet duidelijk zijn wat er gebeurt als hij de hele basisschoolstof heeft doorlopen.

Er kan ook gekozen worden voor verrijking. Op www.infohoogbegaafd.nl is voldoende verrijkingsstof voor getalenteerde jongeren te vinden.

vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek
Deel dit artikel:
10 september 2009 | Laatst gewijzigd op 7 april 2022

Dit vind je misschien ook interessant

‘Kijk eens hoe hard ik kan rennen’
Kort

‘Kijk eens hoe hard ik kan rennen’

Kinderen Het is moeilijk bescheiden te blijven als je onder de acht bent. Pas rond die leeftijd krij...
Lees verder
Dit is waarom de natuur ons kalm maakt
Branded content

Dit is waarom de natuur ons kalm maakt

Voel je je onrustig? Ga de natuur in, dat is met stip de beste plek om te ontstressen. Daarom organi...
Lees verder
Hooggevoelig als gevolg van een trauma?
Advies

Hooggevoelig als gevolg van een trauma?

Kan hoogsensitiviteit een gevolg zijn van een traumatische gebeurtenis? En is de hoogsensitiviteit d...
Lees verder
Hooggevoelig als gevolg van een trauma?
Advies

Hooggevoelig als gevolg van een trauma?

Kan hoogsensitiviteit een gevolg zijn van een traumatische gebeurtenis? En is de hoogsensitiviteit d...
Lees verder
Hoe motiveer ik mijn zoon voor school?
Advies

Hoe motiveer ik mijn zoon voor school?

Sinds die lange coronaperiode is mijn zoon (10) minder vrolijk en heeft hij helemaal geen zin meer o...
Lees verder
Hoe kan ik mijzelf motiveren?
Advies

Hoe kan ik mijzelf motiveren?

Ik wil heel graag mijn best doen op school, maar ik ben vaak gewoon niet meer gemotiveerd. Ook al vi...
Lees verder
Hiërarchie in de klas
Artikel

Hiërarchie in de klas

Zowel volwassenen als kinderen hebben de neiging om de eigen groep te prefereren boven 'buitenstaand...
Lees verder
Als je kind bang is
Artikel

Als je kind bang is

‘Wees maar niet bang. Er is niets aan de hand.’ Is dat de manier om te reageren op een jong kind...
Lees verder
Trek eens aan m’n staart
Column

Trek eens aan m’n staart

Amerikaanse scholen vinden het niet goed meer dat kinderen elkaar plagen, duwen, stompen, omarmen, o...
Lees verder
Profielen van hoogbegaafde leerlingen
Artikel

Profielen van hoogbegaafde leerlingen

In dit overzicht ziet u wat kenmerkend is voor het gedrag van hoogbegaafde leerlingen, hoe je de pro...
Lees verder
6076