De vraag

Hoogbegaafd en dyslectisch, wat nu?

Hoi Lianne,
Mijn zoon is in groep 4 getoetst op zijn rekenniveau en had toen al het niveau van een kind in groep 6. Hij is dyslectisch, dus met taal zat hij eerder op het niveau van een kind in groep 3. Is het verstandig om dan minder tijd aan rekenen te geven en meer tijd aan taal?

De intern begeleider wil niet dat hij gaat rekenen in een rekenboek van de volgende klas, want ze weet niet wat ze hem dan moet aanbieden als hij het rekenboek van groep 8 uit heeft. Moet een intern begeleider dan niet juist zorgen voor stof die hij daarna kan doen?

Vriendelijke groet,
Lara

Het advies

Beste Lara,
Dyslexie komt net zo vaak voor bij kinderen die hoogbegaafd zijn als bij kinderen die dat niet zijn. Het is een geluk dat jullie het al vroeg ontdekt hebben, want vaak maskeert de hoogbegaafdheid de dyslexie, en omgekeerd, en wordt bij een kind, dat eigenlijk twee ‘problemen’ heeft, geen enkel probleem geconstateerd, wat later in de schoolloopbaan tot veel grotere problemen kan leiden. Het feit dat hij zo snel is met rekenen geeft wat ruimte om wat meer aandacht te geven aan zijn taalontwikkeling.

Aan de andere kant is het voor zijn plezier op school ook belangrijk dat hij de kans krijgt zich verder te ontwikkelen in zijn rekenvaardigheden. Het argument van de intern begeleider lijkt weinig te maken te hebben met de ontwikkeling van uw zoon.

Het is niet de bedoeling, of zou in ieder geval niet de bedoeling moeten zijn, dat de ontwikkeling van het kind zich moet aanpassen aan het schoolprogramma. Het is wel goed van te voren te bedenken hoe hij op rekengebied wordt uitgedaagd: wordt hij versneld, dan moet duidelijk zijn wat er gebeurt als hij de hele basisschoolstof heeft doorlopen.

Er kan ook gekozen worden voor verrijking. Op www.infohoogbegaafd.nl is voldoende verrijkingsstof voor getalenteerde jongeren te vinden.

vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek
Deel dit artikel:
10 september 2009 | Laatst gewijzigd op 7 april 2022

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

‘Een vijf kan ook heel goed zijn’

Studiestress, ruzie met je ouders – heel gewone puberkwesties zijn het soms, waar leerlingen mee a...
Lees verder
Branded content

Waarom wandelen je dichter bij elkaar brengt

Wandelen helpt tegen depressieve gevoelens. En samen wandelen is als ‘sociale lijm’: je voelt me...
Lees verder
Artikel

Psychopaat of toch een narcist?

Zwelgen in zelfliefde, kwetsende grappen maken, manipuleren om je zin te krijgen. Het zijn de zwarte...
Lees verder
Artikel

Psychopaat of toch een narcist?

Zwelgen in zelfliefde, kwetsende grappen maken, manipuleren om je zin te krijgen. Het zijn de zwarte...
Lees verder
Advies

Hoe motiveer ik mijn zoon voor school?

Sinds die lange coronaperiode is mijn zoon (10) minder vrolijk en heeft hij helemaal geen zin meer o...
Lees verder
Verhaal

‘Ik word later cardioloog. Of wethouder’

Zonder de Weekendschool zouden ze misschien niet eens weten dat je iets anders kunt worden dan schoo...
Lees verder
Interview

Indy (6) heeft selectief mutisme: niet durven praten terwijl...

Indy Keijmis (6) kan wel praten, maar heel vaak lukt het haar niet. Ze heeft selectief mutisme. Het ...
Lees verder
Advies

Hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn puber geen alcohol dri...

Dag Emmeliek, Ik weet niet hoe ik mijn dochter van 15 aan het leren krijg. Zoals het nu gaat blijft ...
Lees verder
Advies

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen, Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, l...
Lees verder
Advies

Ik word zo moe van mijn werk

Dag mevrouw, Ik ben 55 jaar en ik werk in het onderwijs. De laatste tijd kost het me steeds meer moe...
Lees verder
6076