De vraag
Hoe word ik minder jaloers?
Als mijn vriend uitgaat met zijn vrienden heb ik altijd een rotavond. Ik ben bang dat hij iemand anders tegenkomt en zie dat zelfs vrij levendig voor me. Ik blijf altijd wakker tot hij thuiskomt en hoor hem dan uit. Hij ergert zich daaraan en dat begrijp ik ook wel. Hoe zorg ik dat ik minder jaloers word?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het controleren van je vriend (opblijven, uithoren, misschien zelfs zijn telefoon checken, enzovoorts) heeft geen enkele zin. Hoe meer je controleert, hoe jaloerser je wordt – dat is aangetoond in menig onderzoek naar dwangmatig denken en handelen, want dat is wat jaloezie is.
Soms lijkt het zelfs op een waanstoornis en een waan versterkt zichzelf: als je vriend op een geloofwaardige manier ontkent dat hij vreemdgaat, concludeer jij alleen maar dat hij overtuigend kan liegen. En dat bewijst voor jou dan weer dat hij vreemdgaat.
Je kunt een gevoel, zoals jaloezie, dus niet stoppen met logisch redeneren. Maar je kunt een naar gevoel wel beïnvloeden met het oproepen van een ander gevoel. Hou je van je vriend? Moet je weleens om hem lachen? Hebben jullie plezier samen? Focus daarop in plaats van op je angst dat hij vreemdgaat.
Om jezelf te helpen, kun je een ‘witboek’ aanleggen: een lijst van fijne momenten samen. Als je vriend zonder jou uitgaat, haal je dat witboek tevoorschijn om plezier en liefde te voelen.
Bijkomend voordeel van deze methode is dat je niet achterdochtig, maar blij bent als hij thuiskomt. En dat is ook nog eens een goede reden voor hem om lekker bijtijds naar huis te gaan.