De vraag
Hoe vertel ik haar dat ze in zichzelf praat?
Mijn moeder (53) heeft lichamelijke problemen en slikt veel medicijnen. De laatste tijd praat ze heel erg hard in zichzelf. Ik kan haar gesprekken volgen in een andere kamer met de deur dicht en met harde muziek in mijn koptelefoon. Ik maak me zorgen over haar geestelijke gezondheid en wil dat een dokter haar onderzoekt. Mijn moeder vindt het normaal. Hoe kan ik tot haar doordringen? Ze ziet alles als een belediging.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is op zich niet vreemd als iemand in zichzelf praat; dat helpt mensen om overzicht te houden en na te denken. Kan er doofheid in het spel zijn dat uw moeder zo luid praat? Probeer het nog een keer aan te kaarten. Ter illustratie kunt u een video opnemen vanuit de aangrenzende kamer en die aan haar laten zien en horen. Zeg duidelijk wat u wilt: dat ze dit met de huisarts bespreekt. Breng alleen uw boodschap over, ga niet argumenteren tot uw moeder het met u eens is. Ze zal wellicht dichtslaan en het pas later tot zich kunnen laten doordringen.
Na deze confrontatie zult u het aan haar moeten overlaten. Blijft u zich zorgen maken, vraag dan haar huisarts om advies. Het kan trouwens best zijn dat uw moeder vanzelf zachter gaat praten na uw boodschap.