De vraag
Hoe ontstaat een lage irritatiedrempel voor geluid?
Sinds enige tijd hebben wij nieuwe bovenburen. Deze zijn nogal gecharmeerd van muziek met een stevige bas. Mijn partner stoort zich hier niet aan, maar ik raak al geïrriteerd als ik tien minuten lang een dreun hoor. Nu is het zo dat ik vroeger thuis langdurig last heb gehad van eenzelfde soort buren. Mijn ouders zijn toen zelfs verhuisd. Kan dit ten grondslag liggen aan mijn lage irritatiedrempel?

Het advies
Vervelende herinneringen op dit gebied spelen natuurlijk een rol. Maar het is in dit geval zaak om de nieuwe bewoner te laten horen dat u last heeft van de bas. Want vaak zijn mensen (geluidsveroorzakers) zich daar helemaal niet van bewust!
Sommige mensen zijn gevoeliger voor geluid dan anderen en soms ook voor specifieke soorten geluid of klanken, terwijl anderen niets horen. Toch zou ik in eerste instantie niet alles wijten aan een lage irritatiedrempel, maar de buurman informeren, eventueel tijdstippen afspreken en mogelijk bijvoorbeeld het gebruik van een koptelefoon, enzovoort.